Mine kosthold- og ernærings anbefalinger

Jeg har oppdaget en viktig mangel ☀️


Det kom veldig overraskende… samtidig som noen brikker faller litt på rett plass. Det er utrolig lett når man alltid holder «6.gir» å dra strikken sin akkurat så langt at alt fungerer bra i hverdagen likevel…

Det lyser rødt når blodprøvesvarene kommer fra laboratoriet… Og riktig nok ringer legen meg for å fortelle om mangelen og medisineringen jeg må starte opp med.
Jeg har oppdaget en viktig mangel Vitamin- D…
Visste du at vitamin D mangel kan påvirke den fysiske prestasjonen i treningen din?
Prestasjonene våre opprettholdes ved gode verdier, men samtidig vil dette synke i takt med at verdiene reduseres. Vitamin D kan faktisk ha påvirkning på størrelsen og antall hurtige muskelfibre i musklene våre.
Når man har mangel blir ofte symptomene slapphet, utmattelse, svekket muskelkraft, urolig nattesøvn, svettetokter og redusert immunforsvar. 
Vitamin D blir kalt for solskinnshormonet. Det er fordi det i realiteten ikke helt fungerer som et vitamin i kroppen. Vitamin D blir omdannet til et hormon som samarbeider med skjoldbruskkjertelen. Denne påvirker hormonbalansen vår… ja mye i kroppen vår er faktisk avhengig av dette vitaminet.
Når huden blir utsatt for solens UV-B stråler omdannes ett av forstadiene av kolesterol til vitamin D. Vitamin D er som kjent et fettløselig vitamin. Dette fettløselige vitaminet lagres i fettvevet og kan altså lagres lengre enn de vannløselige. Kroppen lager selv vitamin D når man er ute i sola, men finnes også i matvarer som fet fisk, rogn og lever, samt tran og omega-3 tilskudd.

Vitamin D er også nødvendig for opptaket av kalsium i kroppen. I tillegg styrkes tannhelsen vår og vi opprettholder en sterkere benstruktur. Svekket skjelettutvikling, benskjørhet og osteoporose kan også forebygges. Vitaminen er også viktig for aktiviseringen av immunforsvaret og andre funksjoner i kroppen vår.

Ja det kan faktisk være lurt å sjekke seg jevnlig, ta en årlig blodprøve for å følge med på verdiene i kroppen ?

Jeg har blitt 38 år... noe som igrunnen føles helt okey. Jobber i dag hos en av Norges fremste spesialister innen barnesykdommer,og som gruppetreningsinstruktør med både ulike sal konsepter og sykkeltimer ved et av landets største treningskjeder. Dette gir meg en hel verden av god kontakt med mennesker. Jeg føler meg kjempe heldig! Jeg er også utdannet kokk som har gitt meg en faglig god grunnmur når det kommer til kosthold og ernæring. Og ikke minst muligheten til å se alt det gode som kan produseres av trenings- og kvalitetsmat med himmelske råvarer. Jeg giftet meg med fantastiske Roger 16. juli 2016 og sammen har vi 2 aktive sønner på 7 og 10 år. Familien rundt meg er mine aller største forbilder og støttespillere. Jeg og min mann har begge stor interesse for fitness og trening, noe som sies å gjenspeile oss begge. FitnessFiuren.no vil bli full av motivasjon , treningsinspirasjon ,kosthold, helse ,tips ,råd, treningstrender, og ikke minst herlig trenings mat ...og mange gode oppskrifter på sunne søte fristelser. Alt jeg deler her på fitnessfiuren.no er skrevet med utgangspunkt i egne erfaringer, kunnskap... og en stor dose kjærlighet <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *