Mine nøkler til en velfungerende hverdag <3

Ja da var sommerferien over for denne gang. Helt fantastisk sommer vi har hatt og mange gode minner er skapt. Jeg har koset meg og spist masse god mat… trent jevnlig … selv om det ikke blir like mye som i hverdagen. For progresjon og helårlig sterk kropp trenger vi også litt nedtrapping og lune dager ??❤ Her er mine beste råd når vi nå går mot hverdagen igjen ?

Trene variert kondisjonstrening -intervaller og lengre økter med lav puls. Dette skaper en solid utholdenhet og god forbrenning.

Styrketrening – veksler mellom supersett og maksløft. Like viktig som å trene kondisjonen vår trenger vi en sterk muskelmasse, støttemuskulatur og kjernemuskulaturen for å forebygge skader, slitasjer og vondter.

Spiser masse grønnsaker- lite kalorier som metter.

Bruk rene og magre råvarer av kjøtt ,fugl og sjømat- prøv å unngå ferdigmat – det er ofte tilsatt mye skjult sukker og mettet fett.

Vann- her må jeg jobbe litt mer med megselv , starter hvertfall dagen med et stort glass sitronvann. Kanskje vi sammen kan prøve å drikke et stort glass vann 10 minutter før hvert måltid? Vann med kullsyre er et godt alternativ dersom det ikke frister med vann.

Holder meg til umettede fettsyrer – avokado, fisk , frø og nøtter er mine «må ha» råvarer her.

Avhengig av høyt fiberinnhold i maten min for god tarmbalanse – fiberhusk , grønnsaker, havre mm.

Spirulinapulver – gir kroppen kraft og godt immunforsvar.

Proteinpulver whey/isolate – en fin måte å supplere med litt ekstra byggeklosser. I tillegg til at jeg bruker BCAA i min treningsdrikke.

Bytte ut  det raffinerte sukkeret -her er det ikke noe problem å erstatte med litt søtningsmiddel eller fruktsukker med lav GI.

Søvn er superviktig – her har jeg en utfordring .. ta søvnen på alvor, minimum 7 timer i døgnet.

Lag en ukesplan hver eneste uke- den vil garantert endre litt på seg underveis og uforutsett, men da er det bare å hente seg tilbake igjen. Ukene er som regel alltid forskjellige , derfor anbefaler jeg å lage ny plan hver søndag.

Ikke ha badevekt i huset- vekten varierer alltid , det kan være væskeforandringer i kroppen, syklus, muskelmasse m.m. Disse svingningene opplever alle mennesker og veiing vil dermed skape uro.

Ta en «timeout» hver eneste dag- selv om du ikke egentlig har tid til dette, det trenger ikke være lange pustepausen , vil det gjøre oss mer velfungerende prestasjonsmessig.

Være blid , glad , høflig og sett pris på de små tingene i hverdagen – du får aldri dagene, tiden og opplevelsene tilbake. Make always good Carma ?

Håper dette kan være til inspirasjon, motivasjon og ettertanke nå når vi tar tak i hverdagen og høsten med nye rutiner og utfordringer.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *