FitnessFiurenTrening

Mine nøkler til en velfungerende hverdag.

Ja da var sommerferien over for denne gang. Helt fantastisk sommer vi har hatt og mange gode minner er skapt. Jeg har koset meg og spist masse god mat… trent jevnlig … selv om det ikke blir like mye som i hverdagen. For progresjon og helårlig sterk kropp trenger vi også litt nedtrapping og lune dager. Her er mine beste råd når vi nå går mot hverdagen igjen.

Trene variert kondisjonstrening -intervaller og lengre økter med lav puls. Dette skaper en solid utholdenhet og god forbrenning.

Styrketrening – veksler mellom supersett og maksløft. Like viktig som å trene kondisjonen vår trenger vi en sterk muskelmasse, støttemuskulatur og kjernemuskulaturen for å forebygge skader, slitasjer og vondter.

Spiser masse grønnsaker– lite kalorier som metter.

Bruk rene og magre råvarer av kjøtt ,fugl og sjømat- prøv å unngå ferdigmat – det er ofte tilsatt mye skjult sukker og mettet fett.

Vann- her må jeg jobbe litt mer med megselv , starter hvertfall dagen med et stort glass sitronvann. Kanskje vi sammen kan prøve å drikke et stort glass vann 10 minutter før hvert måltid? Vann med kullsyre er et godt alternativ dersom det ikke frister med vann.

Holder meg til umettede fettsyrer – avokado, fisk , frø og nøtter er mine «må ha» råvarer her.

Avhengig av høyt fiberinnhold i maten min for god tarmbalanse – fiberhusk , grønnsaker, havre mm.

Spirulinapulver og probiotika – gir kroppen kraft og godt immunforsvar.

Proteinpulver whey/isolate – en fin måte å supplere med litt ekstra byggeklosser. I tillegg til at jeg bruker BCAA i min treningsdrikke.

Bytte ut det raffinerte sukkeret -her er det ikke noe problem å erstatte med litt søtningsmiddel eller fruktsukker med lav GI.

Søvn er superviktig – her har jeg en utfordring .. ta søvnen på alvor, minimum 7 timer i døgnet.

Lag en ukesplan hver eneste uke– den vil garantert endre litt på seg underveis og uforutsett, men da er det bare å hente seg tilbake igjen. Ukene er som regel alltid forskjellige , derfor anbefaler jeg å lage ny plan hver søndag.

Ikke ha badevekt i huset– vekten varierer alltid , det kan være væskeforandringer i kroppen, syklus, muskelmasse m.m. Disse svingningene opplever alle mennesker og veiing vil dermed skape uro.

Ta en «timeout» hver eneste dag– selv om du ikke egentlig har tid til dette, det trenger ikke være lange pustepausen , vil det gjøre oss mer velfungerende prestasjonsmessig.

Være blid , glad , høflig og sett pris på de små tingene i hverdagen – du får aldri dagene, tiden og opplevelsene tilbake. Always  make good Carma

Håper dette kan være til inspirasjon, motivasjon og ettertanke nå når vi tar tak i hverdagen og høsten med nye rutiner og utfordringer.

 

Jeg nærmer meg 40 år og det føles helt okey. Tidligere har jeg jobbet som faglært kokk på hotell og cruiseskip. Deretter gikk veien videre med ny utdannelse og jobb på allmenlegesenter. Jeg har også jobbet hos en av norges fremste spesialister innen barnesykdommer. I over 8 år har jeg vært gruppetreningsinstruktør med ulike sal konsepter og sykkeltimer ved et av landets største treningskjeder. Dette gir meg en hel verden av god kontakt med mennesker. Jeg føler meg kjempe heldig! Mine utdannelser og arbeidserfaringer har gitt meg en god faglig grunnmur når det kommer til kosthold, ernæring og trening. Ikke minst mulighetene til å se alt det gode som kan produseres av trenings- og kvalitetsmat. Jeg har to fantastiske og veldig aktive sønner på 8 og 11 år. Familien rundt meg er mine aller største forbilder og støttespillere. FitnessFiuren.no vil bli full av motivasjon , treningsinspirasjon ,kosthold, helse ,tips ,råd, treningstrender, og ikke minst herlig trenings mat og mange gode oppskrifter på sunne søte fristelser. Alt jeg deler her på fitnessfiuren.no er skrevet med utgangspunkt i egne erfaringer, kunnskap... og en stor dose kjærlighet.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *