Intervalltrening

God trøkk i disse litt annerledes 4 x 4 Intervallene mine!

 

Her får man en litt annerledes 4 X 4, med mulighet for god trøkk:

Start med oppvarming på 10 -12 minutter for å få i gang kroppen og pulsen. Jeg anbefaler at intervalldragene som løpes i dag utføres med høyere fart enn man vanligvis gjør på  4 minutters drag, selv om man skal øke i % belastning. Disse 15 sekunders pausene gjør at vi klarer å hente oss inn litt underveis. Er du klar?

4 minutter – 45  sekunder spurt /15 sekunder hvile – start med 1% stigning og øke med 1% stigning for hvert drag uten å redusere hastigheten.

Pause: Lett jogging i 2 minutter ned på 1 % stigning og moderat hastighet.

4 minutter – 45 sekunder spurt/ 15 sekunder hvile – start  med 1 % stigning og øke med 1% stigning for hvert drag uten å redusere hastigheten.

Pause: Lett jogging i 2 minutter ned på 1 % stigning og moderat hastighet.

4 minutter – 45 sekunder spurt / 15 sekunder hvile – fremdeles øke med 1 % stigning for hvert drag uten å redusere på farten.

Pause: Lett jogging i 2 minutter gjerne med noe mer % stigning dersom du føler du har litt ekstra å gi er.

4 minutter – 45 sekunder spurt / 15 sekunder hvile – fremdeles øke % stigning , men også farten… siste mulighet til å ta seg litt ekstra ut 😉

Nedtrapping på 10 minutter er å anbefale, uten fokus på verken fart eller belastning. Pulsen skal også ned. Håper du også fikk en god løpetrening i denne litt annerledes intervalløkten. Denne er utrolig fin å prøve seg på dersom man tidligere har fryktet å løpe så lenge som  4 minutter på høy intensitet, eller dersom man vil prøve å øke sin egen fart på 4 minutterne. Man trenger ikke nødvendigvis øke på stigningen underveis, men heller fokusere på å øke farten? Bare å prøve seg frem her.

Jeg nærmer meg 40 år og det føles helt okey. Tidligere har jeg jobbet som faglært kokk på hotell og cruiseskip. Deretter gikk veien videre med ny utdannelse og jobb på allmenlegesenter. Jeg har også jobbet hos en av norges fremste spesialister innen barnesykdommer. I over 8 år har jeg vært gruppetreningsinstruktør med ulike sal konsepter og sykkeltimer ved et av landets største treningskjeder. Dette gir meg en hel verden av god kontakt med mennesker. Jeg føler meg kjempe heldig! Mine utdannelser og arbeidserfaringer har gitt meg en god faglig grunnmur når det kommer til kosthold, ernæring og trening. Ikke minst mulighetene til å se alt det gode som kan produseres av trenings- og kvalitetsmat. Jeg har to fantastiske og veldig aktive sønner på 8 og 11 år. Familien rundt meg er mine aller største forbilder og støttespillere. FitnessFiuren.no vil bli full av motivasjon , treningsinspirasjon ,kosthold, helse ,tips ,råd, treningstrender, og ikke minst herlig trenings mat og mange gode oppskrifter på sunne søte fristelser. Alt jeg deler her på fitnessfiuren.no er skrevet med utgangspunkt i egne erfaringer, kunnskap... og en stor dose kjærlighet.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *