Intervalltrening

% av Watt på Intervalldragene.

 

Jeg elsker intervaller på spinningsykkel også! Helt perfekt i mine øyne, det skjer masse hele tiden og kroppen responderer som regel kjapt! Jeg liker å variere på intervallene med jevne mellomrom for litt forandring.

Her skal jeg ta dere igjennom en av dem: Etter oppvarmingen går det først ut med et 8 minutters drag, her kommer vi virkelig i gang, og jeg kjenner at pulsen følger i takt med intensiteten. Deretter går vi inn i 3 x 2 minutters drag. 2 minutter-da er det kun en ting som gjelder, full trøkk. 1 minutt pause mellom hvert drag og avsluttende 2 minutter pause. Deretter gjør vi gjør oss klare for gerilja på 8 x 20 sek. Her går det virkelig unna på sletta. Watten er stadig over 150% av terskelwatten (som lett forklart er maks kraft målt gjennomsnittlig i en spesiell test). Godt med en liten pause nå. 3 nye 2 minutters står for tur, digger 2 minuttere. Da blir det god driv! Så inn i siste pausen på 2 minutter før vi gjør en avsluttende 8 minutters drag. Nå gjelder det å bestemme seg, vi snakker om de siste kreftene som skal tas ut her. Legger meg ganske høyt de første 2 minuttene, på 120% ++, sørger for på å øke. Det nærmer seg virkelig den mentale biten når jeg med gjenstående 4 minutter passerer 140% watt. Finner frem det siste giret og øker i fremdriften. Nå går det veldig fort her- 160% 180% 200%  Dette var vanvittig  godtvondt herlig !!!

Nedtrappingen anbefaler jeg å være minst 10-15 minutter med en watt på ca 50% for god restitusjon og progresjon.

En super intervalløkt på spinningsykkel i ca 60 minutter er akkurat gjennomført… Kan anbefales!

 

Jeg nærmer meg 40 år og det føles helt okey. Tidligere har jeg jobbet som faglært kokk på hotell og cruiseskip. Deretter gikk veien videre med ny utdannelse og jobb på allmenlegesenter. Jeg har også jobbet hos en av norges fremste spesialister innen barnesykdommer. I over 8 år har jeg vært gruppetreningsinstruktør med ulike sal konsepter og sykkeltimer ved et av landets største treningskjeder. Dette gir meg en hel verden av god kontakt med mennesker. Jeg føler meg kjempe heldig! Mine utdannelser og arbeidserfaringer har gitt meg en god faglig grunnmur når det kommer til kosthold, ernæring og trening. Ikke minst mulighetene til å se alt det gode som kan produseres av trenings- og kvalitetsmat. Jeg har to fantastiske og veldig aktive sønner på 8 og 11 år. Familien rundt meg er mine aller største forbilder og støttespillere. FitnessFiuren.no vil bli full av motivasjon , treningsinspirasjon ,kosthold, helse ,tips ,råd, treningstrender, og ikke minst herlig trenings mat og mange gode oppskrifter på sunne søte fristelser. Alt jeg deler her på fitnessfiuren.no er skrevet med utgangspunkt i egne erfaringer, kunnskap... og en stor dose kjærlighet.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *