Muskler forbrenner mer kalorier enn hva fett gjør under hvile…

Muskler forbrenner langt mer kalorier enn hva fett gjør under hvile…. Dersom du forsøker å gå ned i vekt og samtidig stramme opp rumpe og lår er ingenting mer effektivt enn å trene øvelsen «dype knebøy»  …. men alt av basisøvelser som involverer store deler av kroppen vil jeg si er «nøkkelen» uansett hvilke muskler man ønsker å bygge.

Muskelgruppene vi har i rumpe, lår og rygg vil trolig legge på seg mest muskler på kortest mulig tid. I tillegg vil den store belastningen som tunge «dype knebøy» sørge for at det frigis større menger testosteron og vektshormon enn ved de fleste andre øvelser…. Dette anbefales uansett om du bare vil bli sterkere eller om er ute etter kroppsbygging.

Knebøy er også en av de beste øvelsene vi har innen funksjonell styrke nettopp fordi den fremmer balanse og mobilitet, samt kjerne- og støttemuskler over hele kroppen. Perfekt for å styrke kroppen vår rundt de hverdagslige gjøremålene… og unngå skader.

Muskler som primært brukes i knebøy:

Glutes Maximus (store setemuskel)

Quadriceps (forside lår) 

Hamstrings (bakside lår)

Støttemusklene:

Erector spinae (ryggstrekkerne)

Transverse abdominus (bukens tverrmuskel)

Gluteus medius (den mellomste setemuskelen)

Gluteus minimus  (den lille setemuskelen)

Soleus og gastrocnemius (legg og ankel)

 

Hvordan utføre en dyp knebøy:

1. Start med føttene litt bredere enn skulderbredden og la tærne peke litt ut til siden. Føttene skal være flatt i gulvet (sko uten demping) og blikket rett frem.

2. Trekk skuldrene tilbake og ned, rett brystet opp. Trekk pusten dypt og stram magemusklene.

3. Bøy dypt ned i knær og hofter… minimum til rumpa er på linje med knærne. La knærne gå i samme retning som tærne. Husk å bøy hoftene  bakover samtidig som knærne bøyer seg. Hold en naturlig svai i ryggen.

4.  Start bevegelsen i stående posisjon ved å presse fothælene mot gulvet… se for deg at du presser føttene gjennom gulvet når du skyver ifra.  Strekk deretter ut i knær og hofter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *