FitnessFiurenTrening

Intervallenes gevinster

Intervalltrening er helt åpenbart en treningsform som øker kaloriforbruket vårt… for ikke å snakke om å øke kroppens evne til å øke melkesyreterskelen og løpe raskere. Intervalltrening går ut på å veksle mellom høye- og lave intensitetsperioder. For best mulig effekt er det avgjørende å finne riktig intensitetsnivå på intervalløkten. Du skal også kunne klare å ta deg inn under hvileperiodene. Dette er faktisk en sentral del av intervalltrening. Du trener altså kroppen din til å hente seg inn raskt… som igjen da vil øke evnen til å løpe raskere over lengre tid.

Økt utholdenhet:

 Intervalltreningen trener hjertet til å pumpe mer blod ut til musklene, samt få musklene til å bruke oksygenet mer effektivt. Dette gir da en positiv effekt på de andre treningsformene vi utøver. Resultatet vil trolig gi oss lavere risiko for hjerte-karsykdommer, type 2-diabetes og slag for å nevne noe.

 

Mer effektiv trening:

Hvis du er i tidsklemmen vil intervalltrening gjøre det mulig for deg å spare tid, ved å effektivisere treningen på kortere tid med maksimal intensitet. I tillegg til at intervalltrening forsterker kroppens evne til å forbruke fett og karbohydrater, vil du også utvikle kraft og utholdenhet.

 

Mer motiverende og gøy løpetrening:

Intervalltrening er mye mer variert enn andre treningsformer…. dette vil gjøre treningen mer spennende, uforutsigbar, krevende og gøy. Denne treningsformen gjør at vi forbrenner mer fett  … samt at forbrenningen fortsetter også etter at treningsøkten er overstått.

Skader og belastninger:  

Intense intervalltreninger er heller ikke uten farer for skader. Dette gjelder igrunnen all anaerob trening som er svært belastende på kroppen. Hvis de utføres for ofte med for høy intensitet kan de føre til skader og overtrening. Det er viktig å starte fornuftig… gi segselv tid på å bygge opp intensiteten på intervalløktene. Dersom du jogger mer enn tre ganger i uken vil jeg anbefale at du begynner med en intevalløkt i uken … for deretter å øke til to (maks 3 slike økter i uken). Det forutser at du holder lav intensitet resten av uken!!

Så masse lykke til med nye og gamle løpetreningen rutiner ?

Fortell meg veldig gjerne om dine løperutiner… Har du noen gode intervalløkter du vil dele?

Jeg har mange inspirerende og gode intervalløkter på  fitnessfiuren.no og fitnessfiurenblogg.no… se og bli motivert.

Jeg nærmer meg 40 år og det føles helt okey. Tidligere har jeg jobbet som faglært kokk på hotell og cruiseskip. Deretter gikk veien videre med ny utdannelse og jobb på allmenlegesenter. Jeg har også jobbet hos en av norges fremste spesialister innen barnesykdommer. I over 8 år har jeg vært gruppetreningsinstruktør med ulike sal konsepter og sykkeltimer ved et av landets største treningskjeder. Dette gir meg en hel verden av god kontakt med mennesker. Jeg føler meg kjempe heldig! Mine utdannelser og arbeidserfaringer har gitt meg en god faglig grunnmur når det kommer til kosthold, ernæring og trening. Ikke minst mulighetene til å se alt det gode som kan produseres av trenings- og kvalitetsmat. Jeg har to fantastiske og veldig aktive sønner på 8 og 11 år. Familien rundt meg er mine aller største forbilder og støttespillere. FitnessFiuren.no vil bli full av motivasjon , treningsinspirasjon ,kosthold, helse ,tips ,råd, treningstrender, og ikke minst herlig trenings mat og mange gode oppskrifter på sunne søte fristelser. Alt jeg deler her på fitnessfiuren.no er skrevet med utgangspunkt i egne erfaringer, kunnskap... og en stor dose kjærlighet.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *