Mine kosthold- og ernærings anbefalinger

Kan proteintilskudd gi deg raskere muskelvekst?

Proteintilskudd.

Kan det gi raskere muskelvekst?

De fleste eksperter innen idrettsernæring er vel enige om at behovet for proteiner øker i takt med den treningsmengden vi legger ned. Trener man mye trenger man mer protein enn en som trener lite.

I et vanlig norsk kosthold dekkes omtrent 15-20 prosent av vårt energiinntak fra protein. Det betyr at dersom man trener mye, og da også spiser mer proteinrik mat, vil vi nok få dekket det økte behovet for protein bare ved å spise nok av vanlig mat.

Med et normalt sunt norsk kosthold får man kanskje i seg 1-2 gram protein per kilo kroppsvekt, derfra blant annet kornprodukter, melk og melkeprodukter, kjøtt og fisk.

Likevel er det et tema om vi som ønsker å bygge muskelmasse kan ha ekstra effekt av treningen om vi får i oss spesielle proteintilskudd i forbindelse med treningen.  Dette kan nok være et godt supliment dersom man ikke får i seg nok proteiner. Minimum 2 gram protein pr. kg kroppsvekt i døgnet er min personlige anbefaling her.

Jeg vil også nevne at det finnes tilskudd som har dokumentert effekt på prestasjon. Disse er prestasjonsfremmende stoffer som kreatin, aminosyrer og koffein. Prøv deg frem og finn din gode balanse for optimal treningseffekt .

Jeg blir nå 40 år og det føles helt okey. Tidligere har jeg jobbet som faglært kokk på hotell og cruiseskip. Deretter gikk veien videre med ny utdannelse og jobb på allmenlegesenter. Jeg har også jobbet hos en av norges fremste spesialister innen barnesykdommer. I over 8 år har jeg vært gruppetreningsinstruktør med ulike sal konsepter og sykkeltimer ved et av landets største treningskjeder. Dette gir meg en hel verden av kontakt med mennesker. Jeg føler meg kjempe heldig! Mine utdannelser, arbeidserfaringer og over middels store interesse for å skape god helse, har gitt meg en god faglig grunnmur når det kommer til kosthold, ernæring og trening. Ikke minst mulighetene til å se alt det gode som kan produseres av kvalitetsmat og trening. Jeg har to fantastiske og veldig aktive sønner på 9 og 12 år. Familien rundt meg er mine aller største forbilder og støttespillere. FitnessFiuren.no vil bli full av motivasjon , treningsinspirasjon ,kosthold, helse ,tips ,råd, treningstrender, og ikke minst herlig trenings mat og mange gode oppskrifter på sunne søte fristelser. Alt jeg deler her på fitnessfiuren.no er skrevet med utgangspunkt i egne erfaringer, kunnskap... og en stor dose kjærlighet.

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *