Intervalltrening

Mentalt bakkeløp med krefter i sving!

Har du noen gang utsatt deg selv for et mentalt tøft bakkeløp?? Her kan du prøve deg… Jeg skal nemlig gi dere en liten utfordring… den setter seg selvfølgelig i beina våre…  og pulsen …men også i hodet !!!… Det å faktisk kunne fullføre denne… uansett hva!!

Det er snakk om 6 x 6 minutter løp15% stigning …med 2 minutter aktiv pause innimellom….

Her kan det være lurt å varme opp minimum 10 minutter… Ikke løp på mer enn 5 % stigning… du vil få nok motbakke etterhvert … ha en gradvis økende fart som gir deg fin pulsøkning.  Pulsen vil holde seg jevn og høy gjennom hele denne løpeturen… Farten på intervallene er individuelt men trolig en plass mellom 6-10 km`t … prøv deg frem på første draget.  Finn en hastighet som er gjennomførbar men med høy intensitet! Ta utgangspunkt i 85-93% av makspuls.

10 – 6 – 2 – 6 – 2 – 6 – 2 – 6 – 2 – 6 – 2 – 6 – 10

I de aktive pausene slipper du ned bakkemotstanden til 5% …lett jogg / rask gange kan være smart her… Tips; hopp opp på kantene av tredemølla mens du kjører ned/opp belastningen etter/før hvert intervalldrag… Bruk pause sekundene til å justere tredemølla i posisjon.

Nedtrappingen bør være minst like lang som oppvarmingen… her trenger vi restitusjon… lengre nedtrapping gir lavere restitusjonstid…det er bra for oss !! Slipp ned belastningen og jogg/gå  i 10 minutter… strekk gjerne ut litt til slutt!

Ja du kommer til å kjenne en fantastisk god energi og mestringsfølelse etter dette…. Stølhet i etterkant er bare tegn på at du har gjort noe riktig 😉 GOD TUR <3

Jeg har blitt 38 år... noe som igrunnen føles helt okey. Jobber i dag hos en av Norges fremste spesialister innen barnesykdommer,og som gruppetreningsinstruktør med både ulike sal konsepter og sykkeltimer ved et av landets største treningskjeder. Dette gir meg en hel verden av god kontakt med mennesker. Jeg føler meg kjempe heldig! Jeg er også utdannet kokk som har gitt meg en faglig god grunnmur når det kommer til kosthold og ernæring. Og ikke minst muligheten til å se alt det gode som kan produseres av trenings- og kvalitetsmat med himmelske råvarer. Jeg giftet meg med fantastiske Roger 16. juli 2016 og sammen har vi 2 aktive sønner på 7 og 10 år. Familien rundt meg er mine aller største forbilder og støttespillere. Jeg og min mann har begge stor interesse for fitness og trening, noe som sies å gjenspeile oss begge. FitnessFiuren.no vil bli full av motivasjon , treningsinspirasjon ,kosthold, helse ,tips ,råd, treningstrender, og ikke minst herlig trenings mat ...og mange gode oppskrifter på sunne søte fristelser. Alt jeg deler her på fitnessfiuren.no er skrevet med utgangspunkt i egne erfaringer, kunnskap... og en stor dose kjærlighet <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *