Intervalltrening

Vi går for 5 x 4 minuttere ;-)


Start med en god oppvarming på 10 minutter. Ha gradvis økende fart og puls … anbefalt 1-2% stigning under hele løpetreningen…

Bruk oppvarmingen til å kjenne på formen …

Har du det lille ekstra akkurat i dag?  … eller dersom det kjennes trått går du heller litt roligere frem når du hiver deg ut på intervalldragene 5 x 4 minutter …

Ta 3 minutter aktiv pause imellom hvert drag.  Målet i dag er å gjennomføre alle intervalldragene… uansett ?

Ta det rolig i pausens første minutt… pulsen kommer til å falle ganske mye. Trolig ned mot 60- 65% av din maksimale puls. Etter hvert som du nærmer deg nytt intervalldrag skal du begynne å øke litt på intensiteten igjen slik at du gradvis skrur opp tempoet så pulsen øker opp mot 75- 80% av maks på slutten av pausen.

Du kan egentlig tenke deg at pausen er bygd som en kort oppvarming. Helt rolig i starten og deretter gradvis øke tempoet . Etter hver avsluttede intervallperiode vil det føles tungt i pusten … altså svært anstrengende … men beina skal imidlertid kjapt føles lettere slik at når du etter ett drøyt pauseminutt med lav intensitet da forsiktig øker intensiteten…  skal dette kjennes greit?

Ha en supergod intervalløkt ?

Jeg har blitt 38 år... noe som igrunnen føles helt okey. Jobber i dag hos en av Norges fremste spesialister innen barnesykdommer,og som gruppetreningsinstruktør med både ulike sal konsepter og sykkeltimer ved et av landets største treningskjeder. Dette gir meg en hel verden av god kontakt med mennesker. Jeg føler meg kjempe heldig! Jeg er også utdannet kokk som har gitt meg en faglig god grunnmur når det kommer til kosthold og ernæring. Og ikke minst muligheten til å se alt det gode som kan produseres av trenings- og kvalitetsmat med himmelske råvarer. Jeg giftet meg med fantastiske Roger 16. juli 2016 og sammen har vi 2 aktive sønner på 7 og 10 år. Familien rundt meg er mine aller største forbilder og støttespillere. Jeg og min mann har begge stor interesse for fitness og trening, noe som sies å gjenspeile oss begge. FitnessFiuren.no vil bli full av motivasjon , treningsinspirasjon ,kosthold, helse ,tips ,råd, treningstrender, og ikke minst herlig trenings mat ...og mange gode oppskrifter på sunne søte fristelser. Alt jeg deler her på fitnessfiuren.no er skrevet med utgangspunkt i egne erfaringer, kunnskap... og en stor dose kjærlighet <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *