Mine kosthold- og ernærings anbefalinger

Spis deg fin i huden din

Er du en av dem som daglig eksponeres for miljøgifter, giftstoffer, stress, sol og overdreven fysisk trening? Dette kan være relevante faktorer som øker produksjonen av frie radikaler. Dette kan skade kollagenlagrene dine. Lav hormonproduksjon som ofte oppstårE i en påbegynende overgangsalder reduserer også kollagenproduksjonen. Selv om kollagenproduksjonen din har begynt å falle,er ikke alt tapt. Det finnes noen matvarer som er rike på dette proteinet… se bare her:

Kjøtt utgjør et viktig element for næringen  i kostholdet vårt … spesielt interessant er deres høye innhold av kollagen.  De beste kjøtttypene er storfe, kylling, geit, hjort ,svin (særlig beina) hud og innmat.

Fisk har en lavere konsentrasjon av kollagen enn andre proteinkilder, men skjellene på fisken er spesielt rike på kollagen. I tillegg kan omega-3-fettsyrer som finnes i f.eks laks beskytte cellene. Resultatet av dette kan redusere inflammasjon og gi elastisitet og fasthet. 

Gelatin er interresant… den er nemlig bygd opp av 90% kollagen-proteinderivater og inneholder i tillegg svært lite kalorier.

Røde frukter og grønnsaker som f.eks jordbær, kirsebær, rødbeter ,epler og rød paprika inneholder lykopen, et utmerket antioksidant som bidrar til å fremme produksjonen av kollagen.

Frukt som er rike på vitamin C er viktig for produksjon av kollagen.  Du finner det i appelsiner, sitroner, kiwi, grapefrukt, mango og ananas, for å nevne noen. Disse inneholder også antioksidanter som reduserer dannelsen av rynker.

Grønnsaker som kål, aubergine, endive og spinat er bra for produksjonen av kollagen.

I tillegg har vi de matvarene som er rike på svovelforbindelser…  eks selleri, oliven, hvitløk, agurk, bananer, løk og tofu.  Disse stimulerer produksjon av kollagen. Andre matvarer du bør inkludere i kostholdet ditt er soyamelk, ost, te, nøtter, samt matvarer rike på lysin som poteter og tang.

Kjenner du til viktigheten av å gi kollagen til huden din? Ja når man begynner å kjenne at denne elastiteten og fastheten i huden slipper litt taket, og de første rynkene dukker opp? Ja da kan jeg fortelle deg hvem som mest sannsynlig er skyldig… nemlig nettopp kollagenet . Kollagen er et protein laget av bindevevceller som kalles fibroblaster. Disse utgjør omtrent 30% av kroppens totale proteinmasse, samt store deler av bindevevet.

Om du tar med deg mine små råd ovenfor … godt sammensatt med et variert sunt kosthold… vil du mest sannsynlig merke effekten i huden din nettopp fordi kroppen vil øke kollagenproduksjonen.

Prøv da vel ?

Husk å drikke masse vann hver dag ?

 

 

Jeg har blitt 38 år... noe som igrunnen føles helt okey. Jobber i dag hos en av Norges fremste spesialister innen barnesykdommer,og som gruppetreningsinstruktør med både ulike sal konsepter og sykkeltimer ved et av landets største treningskjeder. Dette gir meg en hel verden av god kontakt med mennesker. Jeg føler meg kjempe heldig! Jeg er også utdannet kokk som har gitt meg en faglig god grunnmur når det kommer til kosthold og ernæring. Og ikke minst muligheten til å se alt det gode som kan produseres av trenings- og kvalitetsmat med himmelske råvarer. Jeg giftet meg med fantastiske Roger 16. juli 2016 og sammen har vi 2 aktive sønner på 7 og 10 år. Familien rundt meg er mine aller største forbilder og støttespillere. Jeg og min mann har begge stor interesse for fitness og trening, noe som sies å gjenspeile oss begge. FitnessFiuren.no vil bli full av motivasjon , treningsinspirasjon ,kosthold, helse ,tips ,råd, treningstrender, og ikke minst herlig trenings mat ...og mange gode oppskrifter på sunne søte fristelser. Alt jeg deler her på fitnessfiuren.no er skrevet med utgangspunkt i egne erfaringer, kunnskap... og en stor dose kjærlighet <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *