Mine kosthold- og ernærings anbefalinger

5 av mine favorittråvarer jeg spiser mye av i hverdagen.

 

 

Laks er en lettfordøyelig proteinkilde, og inneholder viktige næringsstoffer som omega-3-fettsyrer, proteiner, fettløselige vitaminer som D, B12 og A, samt selen, jod og antioksidanter. Det er stor enighet om at inntaket av fet fisk (som laks, ørret, sild og makrell) bør være minst en til to måltider hver uke. Det er også godt dokumentert at fisk beskytter mot hjerte- og karsykdommer,  (for også å ta med utviklingen av nervesystemet hos foster og spedbarn).

 

Kylling er kjøtt fra unge hønsefugler. Kyllingkjøtt inneholder mye proteiner, vitaminer og mineraler. En meget mager fugl, men vi må ikke glemme at skinnet inneholder mye fett. Kylling er mild og kan brukes til veldig mange retter. En perfekt proteinkilde.

Spinat er en svært næringsrik bladgrønnsak. Det grønne bladet inneholder store mengder oransje karotenoider som kroppen aktivt kan omdanne til vitamin A ved behov. A-vitamin er viktig for synet og huden vår (også fosterutvikling). Karotenoidene er noen sterke antioksidanter som beskytter kroppen mot skadelige frie radikaler,  og kan dermed redusere risikoen for hjerte-/karsykdommer, samt kreft ved å forhindre skade på celler og kroppsvev. C-vitamin er også en viktig antioksidant i kroppen som danner bindevev for hud, sener og bein, styrker immunforsvaret og fremmer opptaket av jern fra maten vi spiser. Jern er en del av hemoglobinet i de røde blodcellene som sørger for at oksygen kan fraktes mellom lungene og alle kroppens celler. K-vitamin er ikke en antioksidant men meget viktig for koaguleringen av blodet vårt og sørger for at det levrer seg ved en blødning. B-vitaminet Riboflavin er viktig i omsetningen av drivstoffenene våre fett, protein og karbohydrater. Kalsium er derimot nødvendig for et sterkt skjelett og muskelsammensetning.

 

Grønnkål har et lavt energi – og fettinnhold, men har et høyt innhold av protein, beta-karoten, E-,C-,A- og B6-vitaminer, kopper og kostfiber. Grønnkål er også en god kilde til folat, kalsium og kalium. Betakaroten omdannes til vitamin A i kroppen som er bra for å opprettholde normal hud og godt syn. E-vitamin bidrar til å beskytte cellene mot stress. Kostfiber er kjempe gunstig for fordøyelsen vår. B6 hjelper oss med normal energiomsetning, for ikke å glemme folaten som reduserer stress og utmattelse. Kalsium er kjent for å styrke knokler og tenner, mens kalium gjør godt for blodtrykket vårt. Grønnkål finnes i forskjellige varianter og har derfor ingen kvalitetskrav annet enn at bladene bør ha en jevn grønn farge og ha friske, saftige og krusete blader.

Avokado er proppfull av næring. Den har en mild smak med kremet konsistensen. Man kan spise den med skje fra skallet, på brødskiva eller kutte den i biter. Passer utmerket både til fisk/kjøtt eller vegetarisk rett. Barna elsker denne … Ja spis denne med god samvittighet uansett hva folk mener om det høye fettinnholdet spør du meg… Avokadoen er en perfekt kilde til både A-, B-, C- og E-vitaminer, kalium og proteiner. Fettinnholdet varierer fra 15 til 30 prosent. Men det gode er at dette fettet i hovedsak er flerumettede fettsyrer som er meget gunstig for kroppen vår. Avokadoen hemmer visse typer bakterier i tarmene. I tillegg er den positiv for regulering av kolesterolnivået i blodet. Avokado en av hudens beste venner.

Jeg blir nå 40 år og det føles helt okey. Tidligere har jeg jobbet som faglært kokk på hotell og cruiseskip. Deretter gikk veien videre med ny utdannelse og jobb på allmenlegesenter. Jeg har også jobbet hos en av norges fremste spesialister innen barnesykdommer. I over 8 år har jeg vært gruppetreningsinstruktør med ulike sal konsepter og sykkeltimer ved et av landets største treningskjeder. Dette gir meg en hel verden av kontakt med mennesker. Jeg føler meg kjempe heldig! Mine utdannelser, arbeidserfaringer og over middels store interesse for å skape god helse, har gitt meg en god faglig grunnmur når det kommer til kosthold, ernæring og trening. Ikke minst mulighetene til å se alt det gode som kan produseres av kvalitetsmat og trening. Jeg har to fantastiske og veldig aktive sønner på 9 og 12 år. Familien rundt meg er mine aller største forbilder og støttespillere. FitnessFiuren.no vil bli full av motivasjon , treningsinspirasjon ,kosthold, helse ,tips ,råd, treningstrender, og ikke minst herlig trenings mat og mange gode oppskrifter på sunne søte fristelser. Alt jeg deler her på fitnessfiuren.no er skrevet med utgangspunkt i egne erfaringer, kunnskap... og en stor dose kjærlighet.

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *