FitnessFiurenTrening

Mental trening vil gjøre deg sterkere på veien mot dine mål og drømmer <3

Det å tro på seg selv innebærer at du tror at du kan… du oppfører deg som at du kan… du tenker på at du faktisk kan.. tør å drømme store drømmer… og at du tar valg og følger drømmene dine. Det å skape positivitet rundt målene du ønsker å oppnå… og være forberedt på å håndtere de utfordringene du møter på veien… vil få deg akkurat så langt du vil i livet <3  

 

 

Fullt fokus er kanskje den viktigste mentale ferdigheten. Du må øve på å ha full oppmerksomhet og beherske de fysiske og tekniske utfordringene frem mot selve målet eller prestasjonen din. Mental trening dreier seg om teknikkene du tar i bruk for å bli mentalt sterkere. Her finnes det ulike momenter man bør ha med seg i den mentale treningen.

Det å være mentalt forberedt må man trene på og ikke minst vite hva som skal til for å kunne prestere optimalt . Gode rutiner er absolutt avgjørende. Det holder selvsagt ikke å høre på et foredrag eller lese en bok. Det krever egeninnsats. På den andre siden er det jo veldig inspirerende å vite at alt er opp til en selv.

 

Mental trening har begrenset verdi i seg selv dersom den mangler innhold. Behersker vi imidlertid noen nøkkelord jeg nå vil gi dere… har vi et godt utgangspunkt og verktøy som kan brukes til å utvikle forskjellige mentale ferdigheter. 

Målsetting : Det å sette seg et mål og systematisk jobbe for å nå dette målet er kanskje den viktigste motivasjonsstrategien vi har.  De aller fleste av oss har ulike mål som vi kunne tenke oss å oppnå. Det er rett og slett mål for kvaliteten av de prestasjonene vi jobber med daglig… eller om det er drømmemålene som faktisk kan bli virkelige. Men vi må forstå hva som skal til for å komme dit vi ønsker og gjennomføre det vi planlegger. Det høres så uproblematisk ut… men å gjøre det hver dag, uke etter uke, måned etter måned, år etter år kan bli en utfordring. Så vi trenger å gå helhjertet inn for dette for å kunne oppnå de beste forutsetningene.

Visualisering: De indre filmene vi ofte spiller for oss selv kan ha en stor innvirkning på hvordan vi løser ulike situasjoner i hverdagen. I prinsippet bruker vi alle en form for visualisering. Som foreksempel før vi går på trening ser vi alltid for oss hvordan vi ønsker å gjennomføre treningsøkten. Dette er visualisering. En fin parallell til visualisering er jo simulering. Vi har nok alle simulert motstanderen som tar innpå oss frem mot målstreken?  Denne type rollespill gir oss muligheten til å øve på situasjoner vi kanskje ikke opplever så ofte, men som mentalt gjør noe med oss når vi trenger å få ut det beste i oss selv.

Avspenning: Avspenning er  viktig! Denne teknikken utnytter kontrasten mellom spent og avspent muskulatur… samtidig som det gir oss en god restitusjon ved at det utvikles økt sirkulasjon i kroppen. Det har lenge vært snakk om at spesifikke avspenningsteknikker er forebyggende. Noen får kroppslige spenninger i muskler og ledd, ikke minst det indre… andre kan bli mer urolige og mister selvtillit. Mange opplever kanskje begge former for symptomer når spenningen øker. Progressiv avspenning er den fysiske teknikken. Det kan passe bra når de fysiske symptomene er mest dominerende. Når det er tankene som dominerer, kan det være hensiktsmessig å benytte mer mentale strategier som visualisering og meditasjon.

Indre dialog: Hver dag går det mange tanker gjennom hodet vårt.  Men det er bare noen få av dem vi klarer å gjenfortelle dersom vi blir bedt om å gjøre det. Det vi husker har stor påvirkning på… og definerer ofte hvem vi er. Innholdet i det vi tenker er også logisk når vi går rundt og føler det vi føler. I tillegg er det mange tanker vi ikke er bevisst på, men som likevel påvirker oss fordi vi  ikke ønsker å ta stilling til om vi synes det er greit at vi har dem. Hva var det første du tenkte på da du sto opp i morges? Var det positiv eller negativt? Det er åpenbart en sammenheng mellom hva vi tenker, føler og det vi gjør. Den indre samtalen vi har med oss selv er derfor sentral når vi trener mentalt. Men en annen strategi kan være å spørre seg selv hvor nyttig det er å gå rundt og tenke på om jeg er god nok i forhold til hva? Det er ikke alltid like lett å få tak i de tankene vi går rundt med. Du kan begynne med de situasjonene hvor du kjenner at du reagerer på en annen måte enn den du ønsker.  Alt dette vil direkte påvirke selvtilliten og motivasjonen… for ikke å snakke om stresshåndtering! Hvor mentalt sterk er du? Du er sterkere enn du tror <3

 

Jeg har blitt 38 år... noe som igrunnen føles helt okey. Jobber i dag hos en av Norges fremste spesialister innen barnesykdommer,og som gruppetreningsinstruktør med både ulike sal konsepter og sykkeltimer ved et av landets største treningskjeder. Dette gir meg en hel verden av god kontakt med mennesker. Jeg føler meg kjempe heldig! Jeg er også utdannet kokk som har gitt meg en faglig god grunnmur når det kommer til kosthold og ernæring. Og ikke minst muligheten til å se alt det gode som kan produseres av trenings- og kvalitetsmat med himmelske råvarer. Jeg giftet meg med fantastiske Roger 16. juli 2016 og sammen har vi 2 aktive sønner på 7 og 10 år. Familien rundt meg er mine aller største forbilder og støttespillere. Jeg og min mann har begge stor interesse for fitness og trening, noe som sies å gjenspeile oss begge. FitnessFiuren.no vil bli full av motivasjon , treningsinspirasjon ,kosthold, helse ,tips ,råd, treningstrender, og ikke minst herlig trenings mat ...og mange gode oppskrifter på sunne søte fristelser. Alt jeg deler her på fitnessfiuren.no er skrevet med utgangspunkt i egne erfaringer, kunnskap... og en stor dose kjærlighet <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *