Intervalltrening

Bli raskere på 4×4 minutterne med FitnessFiuren-varianten !!

 

Da jeg her om dagen løp intervaller på tredemølla… var planen klar … de velkjente 4×4 minutterne sto for tur . Men jeg ville løpe dem enda raskere denne gangen… hmmm …!

Alle som løper denne intervalløkten har gjerne en maksfart som man løper disse 4×4 minutterne på. Og det mest vanlige er jo kanskje at man øker litt for hvert minutt i disse dragene…

Denne gangen prøvde jeg det motsatte… det var en motiverende måte å komme seg raskere frem på faktisk…

 

Se her hva jeg gjorde :

Oppvarming med moderat fart i 10 minutter. Belastningen, eller motbakke gjør du som du pleier.

4×4 minutters drag med 2 minutter rolig oppvarmingstempo mellom dragene.

Jeg tar utgangspunkt i min maksfart… starter med 1,5 km/t raskere enn det jeg vanligvis løper på. Hopper aldri av tredemøllen underveis men justerer isteden ned farten med 0,5 km/t hvert minutt. Da løper du på din «opprinnelige» maksfart kun det siste (4.) minuttet. Du finner raskt ut i løpet av 1 draget om du eventuelt må justere denne nedtrappingen av fart. Bare sørg for at du ikke kommer under din faste hastighet i løpet av de 4 minuttene.

Roer ned til slutt med samme fart , belastning og tid som i oppvarmingen.

Dette er en fin og kanskje helt ny måte å «lure» degselv til å løpe enda raskere på 4×4 minutterne. Bare prøv selv? Begynne med en fart du mest sannsynlig ikke hadde kommet i mål med enda, men ved å gradvis ta ned farten litt, føles dette bedre, og du vil kjenne at du kommer i mål med dragene likevel 😉

Ha en super intervalltrening <3

 

 

Jeg har blitt 38 år... noe som igrunnen føles helt okey. Jobber i dag hos en av Norges fremste spesialister innen barnesykdommer,og som gruppetreningsinstruktør med både ulike sal konsepter og sykkeltimer ved et av landets største treningskjeder. Dette gir meg en hel verden av god kontakt med mennesker. Jeg føler meg kjempe heldig! Jeg er også utdannet kokk som har gitt meg en faglig god grunnmur når det kommer til kosthold og ernæring. Og ikke minst muligheten til å se alt det gode som kan produseres av trenings- og kvalitetsmat med himmelske råvarer. Jeg giftet meg med fantastiske Roger 16. juli 2016 og sammen har vi 2 aktive sønner på 7 og 10 år. Familien rundt meg er mine aller største forbilder og støttespillere. Jeg og min mann har begge stor interesse for fitness og trening, noe som sies å gjenspeile oss begge. FitnessFiuren.no vil bli full av motivasjon , treningsinspirasjon ,kosthold, helse ,tips ,råd, treningstrender, og ikke minst herlig trenings mat ...og mange gode oppskrifter på sunne søte fristelser. Alt jeg deler her på fitnessfiuren.no er skrevet med utgangspunkt i egne erfaringer, kunnskap... og en stor dose kjærlighet <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *