Intervalltrening

Intervaller man våkner av … Hva med å starte dagen med denne?

 

 

 

Denne uka snekret jeg sammen og testet ut denne freshe intervalløkten … som i grunnen ble et ganske så friskt pust!

Oppvarmingen gikk i moderat tempo i 10 minutter (10-12 km`t). Jeg anbefaler en belastning på omkring 2 % stigning under hele denne løpeturen. Pass på å ikke gå alt for hardt ut fra starten… målet skal være å kunne øke med 1 km`t for hvert drag. Her gir jeg et eksempel som viser (med hastighet) god økning av intensitet gjennom intervalløkten (obs hastighet er meget individuell, så dette er ingen fasit men bare et eksempel) :

1. drag : 5 minutter  (13 km`t)

2. drag : 4 minutter (14 km`t)

3.drag : 3 minutter (15 km`t)

4.drag : 2 minutter (16 km `t)

1 minutt pause mellom hvert av dragene med lett jogg (10 km`t) eller rask gange. Det er litt lenge å stå på kantene av tredemøllen i 1 minutt, så anbefaler at man setter ned farten og kommer seg tilbake på båndet i pausene.

5. drag : 1 minutt (17 km`t) , deretter 30 sekunder pause 

6.drag : 30 sekunder (18 km`t) , kun 10 sekunder pause her

7.drag  : 4 x 20 sekunder (19-20 km`t)  øke så mye man klarer her/ 10 sekunder pause 

Valgfri nedtrapping med løp eller gange så lenge du ønsker her. Selv ble det 15 minutter med rask gange (7 km`t / 7 %)  avslutningsvis.

Ha en super intervalltrening !!

 

 

Jeg har blitt 38 år... noe som igrunnen føles helt okey. Jobber i dag hos en av Norges fremste spesialister innen barnesykdommer,og som gruppetreningsinstruktør med både ulike sal konsepter og sykkeltimer ved et av landets største treningskjeder. Dette gir meg en hel verden av god kontakt med mennesker. Jeg føler meg kjempe heldig! Jeg er også utdannet kokk som har gitt meg en faglig god grunnmur når det kommer til kosthold og ernæring. Og ikke minst muligheten til å se alt det gode som kan produseres av trenings- og kvalitetsmat med himmelske råvarer. Jeg giftet meg med fantastiske Roger 16. juli 2016 og sammen har vi 2 aktive sønner på 7 og 10 år. Familien rundt meg er mine aller største forbilder og støttespillere. Jeg og min mann har begge stor interesse for fitness og trening, noe som sies å gjenspeile oss begge. FitnessFiuren.no vil bli full av motivasjon , treningsinspirasjon ,kosthold, helse ,tips ,råd, treningstrender, og ikke minst herlig trenings mat ...og mange gode oppskrifter på sunne søte fristelser. Alt jeg deler her på fitnessfiuren.no er skrevet med utgangspunkt i egne erfaringer, kunnskap... og en stor dose kjærlighet <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *