Intervalltrening

Intervaller man våkner av … Hva med å starte dagen med denne?

 Jeg satt sammen og testet ut denne friske intervalløkten … og i grunnen ble det et riktig så friskt pust !

Oppvarmingen gikk i moderat tempo i 10 minutter (10-12 km`t). Jeg anbefaler en belastning på omkring 2 % stigning under hele denne løpeturen. Pass på å ikke gå alt for hardt ut fra starten… målet skal være å kunne øke med 1 km`t for hvert drag. Her gir jeg et eksempel som viser (med hastighet) god økning av intensitet gjennom intervalløkten (obs hastighet er meget individuell, så dette er ingen fasit men bare et eksempel) :
1. drag : 5 minutter  (13 km`t)
2. drag : 4 minutter (14 km`t)
3.drag : 3 minutter (15 km`t)
4.drag : 2 minutter (16 km `t)
1 minutt pause mellom hvert av dragene med lett jogg (10 km`t) eller rask gange. Det er litt lenge å stå på kantene av tredemøllen i 1 minutt, så anbefaler at man setter ned farten og kommer seg tilbake på båndet i pausene.
5. drag : 1 minutt (17 km`t) , deretter 30 sekunder pause 
6.drag : 30 sekunder (18 km`t) , kun 10 sekunder pause her

7.drag  : 4 x 20 sekunder (19-20 km`t)  øke så mye man klarer her/ 10 sekunder pause 


Valgfri nedtrapping med løp eller gange så lenge du ønsker her. Selv ble det 15 minutter med rask gange (7 km`t / 7 %)  avslutningsvis.
Ha en super intervalltrening !

Jeg nærmer meg 40 år og det føles helt okey. Tidligere har jeg jobbet som faglært kokk på hotell og cruiseskip. Deretter gikk veien videre med ny utdannelse og jobb på allmenlegesenter. Jeg har også jobbet hos en av norges fremste spesialister innen barnesykdommer. I over 8 år har jeg vært gruppetreningsinstruktør med ulike sal konsepter og sykkeltimer ved et av landets største treningskjeder. Dette gir meg en hel verden av god kontakt med mennesker. Jeg føler meg kjempe heldig! Mine utdannelser og arbeidserfaringer har gitt meg en god faglig grunnmur når det kommer til kosthold, ernæring og trening. Ikke minst mulighetene til å se alt det gode som kan produseres av trenings- og kvalitetsmat. Jeg har to fantastiske og veldig aktive sønner på 8 og 11 år. Familien rundt meg er mine aller største forbilder og støttespillere. FitnessFiuren.no vil bli full av motivasjon , treningsinspirasjon ,kosthold, helse ,tips ,råd, treningstrender, og ikke minst herlig trenings mat og mange gode oppskrifter på sunne søte fristelser. Alt jeg deler her på fitnessfiuren.no er skrevet med utgangspunkt i egne erfaringer, kunnskap... og en stor dose kjærlighet.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *