Mine kosthold- og ernærings anbefalinger

Magnesium for hard trening!

Har du noen gang opplevd å gå tom for energi på slutten av en treningsøkt?

Da kan det rett og slett hende at du trenger mer magnesium. Magnesium er en fin kilde som skal motvirke tretthet og utmattelse.

For mange kan magnesium være verdifullt, særlig i forbindelse med treningen. Det er nemlig ikke uten grunn at magnesium så ofte blir nevnt til trening. Magnesium er et fantastisk mineral som blant annet står for omsetting av næringsstoffer til energi. Dette gjør at man kan holde ut lenger under trening. I tillegg virker magnesium væskeregulerende. Dette er greit å vite når man skal ut på en lengre løpe- eller sykkeltur.

Magnesium er nok mest kjent for å bekjempe muskelkramper i beina. Hvem kjenner ikke til kramper i leggen eller foten som kanskje også har oppstått under en god treningsøkt?

Ved inntak av magnesium kan man oppleve at krampene blir svakere eller forsvinner helt. Magnesium kan virke beroligende på musklene og bidra til en normal muskelfunksjon.
Mangel henger derimot ofte sammen med mye trening, nettopp fordi magnesium skilles ut gjennom svette. Det kan derfor være viktig å få i seg ekstra magnesium hvis man driver med mengdetrening og harde treningsøkter.
Dersom kroppen over lengre tid bruker mer magnesium enn den får i seg, vil den etterhvert reagere. Det er da man kan opplever lette muskelkramper, eller andre symptomer på magnesiummangel som foreksempel nummenhet, ujevn hjerterytme, søvnproblemer eller økt søtsug, for å nevne noe.
Magnesium inngår i det grønne fargestoffet klorofyll, og grønne grønnsaker er derfor gode kilder. I tillegg til frø og nøtter som solsikkefrø, gresskafrø, linfrø, cashewnøtter, paranøtter, mandel, pinekjerner. Mørk sjokolade, kakaonibs/råkakaopulver, hvetekli, bønner ,erter og bananer også.
Hvor mye magnesium kroppen tar opp vil reguleres av inntaket. Det kan også være vanskeligere med opptak av magnesium i sammenheng med fettrik mat.

 

Dette kan magnesium gjøre for oss: 

-Redusere tretthet og utmattelse

-Gi oss normal hjerte- og muskelfunksjon.

-Opprettholde normal tannhelse

-Øke energiomsetningen

-Celledeling

-Hjelpe stoffskiftet

 

Kroppen produserer ikke magnesium selv men det må tilsettes gjennom maten vi spiser. Mineralet har flere funksjoner og det meste av magnesiumet vi har i kroppen finnes i skjelettet vårt.

Det kan være nyttig å vite at det kan være vanskelig å få i seg nok magnesium bare ved å spise frø og nøtter. Dermed anbefaler jeg at man får i seg godt med grønne grønnsaker. Alternativt kan også kosttilskudd være en smart løsningen for enkelte. Det samme gjelder dersom du er allergisk mot nøtter, eller er dårlig på å spise grønnsaker i hverdagen. Ta veldig gjerne også en banan daglig i forbindelse med treningsøktene dine.

Så ikke glem å få i deg magnesium, særlig i de periodene du trener hardest.

 

Jeg har blitt 38 år... noe som igrunnen føles helt okey. Jobber i dag hos en av Norges fremste spesialister innen barnesykdommer,og som gruppetreningsinstruktør med både ulike sal konsepter og sykkeltimer ved et av landets største treningskjeder. Dette gir meg en hel verden av god kontakt med mennesker. Jeg føler meg kjempe heldig! Jeg er også utdannet kokk som har gitt meg en faglig god grunnmur når det kommer til kosthold og ernæring. Og ikke minst muligheten til å se alt det gode som kan produseres av trenings- og kvalitetsmat med himmelske råvarer. Jeg giftet meg med fantastiske Roger 16. juli 2016 og sammen har vi 2 aktive sønner på 7 og 10 år. Familien rundt meg er mine aller største forbilder og støttespillere. Jeg og min mann har begge stor interesse for fitness og trening, noe som sies å gjenspeile oss begge. FitnessFiuren.no vil bli full av motivasjon , treningsinspirasjon ,kosthold, helse ,tips ,råd, treningstrender, og ikke minst herlig trenings mat ...og mange gode oppskrifter på sunne søte fristelser. Alt jeg deler her på fitnessfiuren.no er skrevet med utgangspunkt i egne erfaringer, kunnskap... og en stor dose kjærlighet <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *