FitnessFiurenTrening

Et mål skal være noe positivt…

 

Man trenger ikke nødvendigvis unngå nyttårsforsettene våre. Noen mål kan faktisk være nyttig å ta med seg inn i et nytt år, eller i hverdagen. Men her er nøkkelen å gjøre det på den riktige måten


Det positive ved nytt år eller nye mål er at man har noe å se frem til og jobbe mot. Man får rett og slett ny motivasjon. 

Men pass på å unngå sette seg for store krav. Målene dine skal heller være ønsker og drømmer man ser frem til. Dersom man krever for mye av oss selv eller legger lista for høyt, vil fallhøyden bli likeså.
Et mål skal alltid være noe positivt, ikke noe som legger demper på hverdagsgleden og livsgnisten vår.

Et godt og fornuftig mål er basert på glede, ikke frykt. Hensikten skal være å tilføre livet noe bra. Man lykkes bedre når man kjenner at det gjør oss godt, og at man virkelig blir glad av det.
De aller fleste av oss har nok hatt mål som ikke har blitt fullført. Men hva kan være årsaken til at man ikke lykkes i disse målene?

De vanligste årsakene er at man krever for mye. Man setter seg mål i tankene, uten å kjenne etter på kropp og helse hva som passer akkurat meg.
Man danner seg bilder om hvordan ting «bør» være. Så setter vi mål. Men når man ikke kjenner etter om dette faktisk er realistisk for meg, varer heller ikke målene særlig lenge.
Det man glemmer når mål settes er ofte å tenke på hva man faktisk ønsker med seg selv. Det er bare du som kan nå ditt mål. Derfor er det viktig at målene ikke bare blir en streng og krevende oppgave, men også noe man forbinder med noe positivt.


Passer målet/målene deg og din personlighet?
Dersom man setter seg et mål på andres premisser, er det lettere å mislykkes. Både fordi målet ikke er indrestyrt og fordi innholdet kanskje ikke passer deg som person.
Det å nå målene sine kan ofte kreve hardt arbeid. Akkurat det behøver ikke å være så negativt i seg selv. Men det viktigste er at det skapes ekte glede. Det må ikke være et mål laget kun for resultater.
Forsøk å tenke ut hva som kan bidra positivt i livet ditt, lag deg noen mål på grunnlag av dette. Bruk gjerne det nye året som unnskyldning for å sette i gang.

Det er både smart og godt å ha noe å strekke seg etter. Et ønske om noe som skal bli annerledes. Men ikke glem at også handlingen underveis skal tilføre mer glede i livet. Da har man mye større sjanse for å lykkes i det man gjør.
Lytt til en selv og kjenn etter hva man ønsker seg. Prøv det ut.
Skulle man etterhvert føle at en ikke strekker helt til målet, behøver ikke det bety at man mislykkes. Kjennes det okey, fortsett.
Gir det ingen glede, er det et tegn på å gjøre noe annerledes.
La kroppen gi deg tilbakemeldinger underveis.


Jeg ønsker dere med dette alt godt og lykke til. Lev ut drømmer og følg hjertet. Ta vare på hverandre og gi støtte. Smil og si noe oppmuntrende. Vi trenger det alle som en.

Jeg nærmer meg 40 år og det føles helt okey. Tidligere har jeg jobbet som faglært kokk på hotell og cruiseskip. Deretter gikk veien videre med ny utdannelse og jobb på allmenlegesenter. Jeg har også jobbet hos en av norges fremste spesialister innen barnesykdommer. I over 8 år har jeg vært gruppetreningsinstruktør med ulike sal konsepter og sykkeltimer ved et av landets største treningskjeder. Dette gir meg en hel verden av god kontakt med mennesker. Jeg føler meg kjempe heldig! Mine utdannelser og arbeidserfaringer har gitt meg en god faglig grunnmur når det kommer til kosthold, ernæring og trening. Ikke minst mulighetene til å se alt det gode som kan produseres av trenings- og kvalitetsmat. Jeg har to fantastiske og veldig aktive sønner på 8 og 11 år. Familien rundt meg er mine aller største forbilder og støttespillere. FitnessFiuren.no vil bli full av motivasjon , treningsinspirasjon ,kosthold, helse ,tips ,råd, treningstrender, og ikke minst herlig trenings mat og mange gode oppskrifter på sunne søte fristelser. Alt jeg deler her på fitnessfiuren.no er skrevet med utgangspunkt i egne erfaringer, kunnskap... og en stor dose kjærlighet.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *