FitnessFiuren Middagsretter

Salmalaks med Quinoa

 

Sååå enkelt sååå raskt … SALMALAKS

Brokkoli, grønnkål, gulrot, rødløk rett i wookpanna med litt usaltet soyasaus, kvernet pepper og maldonsalt.

Salmalaks kuttes i passe stykker og stekes i pannen (ikke for lenge, må være lett mørk i fisken i midten) Litt soyasaus over fisken i stekepannen rett før servering, denne fiskeoljen i pannen er god å ha med til retten). Drysser Maldonsalt på toppen.

Quinoa tar lengst tid her…  Dette frøet har et ufarlig men bittert stoff rundt seg som kalles Saponin. Derfor må frøene skylles godt i varmt vann. Gni dem litt i hendene dine og sil av vannet. Dette gjentok jeg 3 ganger til vannet ble klart og fritt for skum. Ha oppi gryte, med dobbelt mengde vann i forhold. Kok opp et par minutter, ta av varmen og la svelle i ca 10-15 min under lokk. Brukte bare litt maldonsalt over ved servering. Quinoa smaker best naturell , de har en nøtteaktiv smak og tilpasser seg lett forskjellige ingredienser.

Næringsinnhold Quinoa 50gr ca: (180kcal, 7 gr protein, 3 gr fett, 29 gr karbohydrater) 

Quinoa er faktisk i familie med rødbet og spinat, og er proppfulle av #fiber ,sunt fett og #antioksidanter. Frøet inneholder bra med den essensielle aminosyren Lysin som kan bidra til å frigjøre veksthormoner og stimulere #muskelvekst. Dermed er dette helt perfekt til måltider etter en hard treningsøkt. Valget er enkelt… 😉

Tips: Lag opp til noen måltider av gangen. Denne er like god i kald mat som i varm, bruk gjerne de råvarene og smakene som passer deg. Finn en plass til Quinoa i treningsmaten du lager ….fantasien er begrensningen 😉

Jeg har blitt 38 år... noe som igrunnen føles helt okey. Jobber i dag hos en av Norges fremste spesialister innen barnesykdommer,og som gruppetreningsinstruktør med både ulike sal konsepter og sykkeltimer ved et av landets største treningskjeder. Dette gir meg en hel verden av god kontakt med mennesker. Jeg føler meg kjempe heldig! Jeg er også utdannet kokk som har gitt meg en faglig god grunnmur når det kommer til kosthold og ernæring. Og ikke minst muligheten til å se alt det gode som kan produseres av trenings- og kvalitetsmat med himmelske råvarer. Jeg giftet meg med fantastiske Roger 16. juli 2016 og sammen har vi 2 aktive sønner på 7 og 10 år. Familien rundt meg er mine aller største forbilder og støttespillere. Jeg og min mann har begge stor interesse for fitness og trening, noe som sies å gjenspeile oss begge. FitnessFiuren.no vil bli full av motivasjon , treningsinspirasjon ,kosthold, helse ,tips ,råd, treningstrender, og ikke minst herlig trenings mat ...og mange gode oppskrifter på sunne søte fristelser. Alt jeg deler her på fitnessfiuren.no er skrevet med utgangspunkt i egne erfaringer, kunnskap... og en stor dose kjærlighet <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *