Salmalaks med Quinoa

 

Sååå enkelt sååå raskt … SALMALAKS

Brokkoli, grønnkål, gulrot, rødløk rett i wookpanna med litt usaltet soyasaus, kvernet pepper og maldonsalt.

Salmalaks kuttes i passe stykker og stekes i pannen (ikke for lenge, må være lett mørk i fisken i midten) Litt soyasaus over fisken i stekepannen rett før servering, denne fiskeoljen i pannen er god å ha med til retten). Drysser Maldonsalt på toppen.

Quinoa tar lengst tid her…  Dette frøet har et ufarlig men bittert stoff rundt seg som kalles Saponin. Derfor må frøene skylles godt i varmt vann. Gni dem litt i hendene dine og sil av vannet. Dette gjentok jeg 3 ganger til vannet ble klart og fritt for skum. Ha oppi gryte, med dobbelt mengde vann i forhold. Kok opp et par minutter, ta av varmen og la svelle i ca 10-15 min under lokk. Brukte bare litt maldonsalt over ved servering. Quinoa smaker best naturell , de har en nøtteaktiv smak og tilpasser seg lett forskjellige ingredienser.

Næringsinnhold Quinoa 50gr ca: (180kcal, 7 gr protein, 3 gr fett, 29 gr karbohydrater) 

Quinoa er faktisk i familie med rødbet og spinat, og er proppfulle av #fiber ,sunt fett og #antioksidanter. Frøet inneholder bra med den essensielle aminosyren Lysin som kan bidra til å frigjøre veksthormoner og stimulere #muskelvekst. Dermed er dette helt perfekt til måltider etter en hard treningsøkt. Valget er enkelt… 😉

Tips: Lag opp til noen måltider av gangen. Denne er like god i kald mat som i varm, bruk gjerne de råvarene og smakene som passer deg. Finn en plass til Quinoa i treningsmaten du lager ….fantasien er begrensningen 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *