Opplevelsesrik salmalaks med quinoa.

Fiurens Salmalaks

Finkutt rosenkål, brokkoli, grønnkål, rødbet, vårløk, aubergine  (eller gulrot dersom ønskelig). Blandes og tas oppi en ildfast form sammen med hakket hvitløk, chili, litt frisk rosmarin, oregano og peppermynte som kuttes veldig fint, usaltet soyasaus, kvernet pepper, maldonsalt, olivenolje og presset sitron. Alt stekes sammen i ovnen på ca 200 grader til grønnsakene er passe møre.

Et granateple renses for seg selv, grovhakkede hasselnøtter ristes gyldne i tørr panne (tilsettes salt og avkjøles). Begge disse ingrediensene tilsettes grønnsakene når retten skal serveres. Helt avgjørende og veldig spennende for denne retten.

Salmalaksen kuttes i passe porsjonsstykker og stekes i pannen rett før servering. Ikke stek for lenge, fisken bør ha en lett mørkere farge i midten.  Tilsett litt av den samme blandingen med hvitløk, chili, urter og usaltet soyasaus over fisken i stekepannen etter stekeskorpen er dannet.

Dersom man ønsker passer det godt med mascarpone (tilsatt litt sitronsaft) til.

Quinoa er et utrolig spennende tilbehør til denne retten, men tar lengst tid i denne retten så starter med dem. Frøet har et ufarlig men litt bittert stoff rundt seg som kalles Saponin. Derfor må frøene skylles godt i varmt vann før tilbereding. Gni dem litt i hendene dine og sil av vannet. Dette gjentok jeg 3 ganger til vannet ble klart og fritt for skum. Ha så frøene oppi en gryte, med dobbelt mengde vann i forhold. Kok opp et par minutter, ta av varmen og la svelle i ca 10-15 min under lokk. Brukte bare litt maldonsalt over ved servering. Quinoa smaker best naturell , de har en nøtteaktig smak og tilpasser seg lett de  forskjellige ingrediensene i retten.

Næringsinnhold Quinoa 50gr ca: (180kcal, 7 gr protein, 3 gr fett, 29 gr karbohydrater) Quinoa er faktisk i familie med rødbet og spinat, og er dermed proppfulle av fiber ,sunt fett og antioksidanter. Frøet inneholder bra med den essensielle aminosyren Lysin som kan bidra til å frigjøre veksthormoner og stimulere muskelvekst. Dermed er dette helt perfekt til måltider etter en hard treningsøkt.

Tips med Quinoa: Lag opp til noen måltider av gangen. Denne er like god i kald mat som i varm, bruk gjerne de råvarene og smakene som passer deg. Finn en plass til Quinoa i treningsmaten du lager, fantasien er begrensningen her.

Håper det smaker.

Skrevet av

Anita Marie Fiuren

Jeg blir nå 42 år og det føles helt okey. Tidligere har jeg jobbet som faglært kokk på hotell og cruiseskip. Deretter gikk veien videre med ny utdannelse og jobb på allmenlegesenter. Jeg har også jobbet hos en av norges fremste spesialister innen barnesykdommer. I over 10 år har jeg vært gruppetreningsinstruktør med ulike sal konsepter og sykkeltimer ved et av landets største treningskjeder. Dette gir meg en hel verden av kontakt med mennesker. Jeg føler meg kjempe heldig! Mine utdannelser, arbeidserfaringer og over middels store interesse for å skape god helse, har gitt meg en god faglig grunnmur når det kommer til kosthold, ernæring og trening. Ikke minst mulighetene til å se alt det gode som kan produseres av kvalitetsmat og trening. Jeg har to fantastiske og veldig aktive sønner på 11 og 13 år. Familien rundt meg er mine aller største forbilder og støttespillere. www.fitnessfiuren.no vil bli full av motivasjon , treningsinspirasjon ,kosthold, helse ,tips ,råd, treningstrender, og ikke minst herlig treningsmat og mange gode oppskrifter på sunne søte fristelser. Alt jeg deler her er skrevet med utgangspunkt i egne erfaringer, kunnskap... og en stor dose kjærlighet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *