Beetroot Overnightoats «Rødbet»

Se hva jeg har laget til frokost i dag. Denne «beetrootovernightoats» var utrolig god. Proppfull av energi og helt perfekt sammensatt for den aktive hverdagen.

Grønnsaker kan faktisk også ha sine fordeler før en god treningsøkt. Særlig rødbeten. Her får vi fylt opp kroppene våre med kraftige antioksidanter, B-C-E-vitaminene, folat og rikelig med mineraler som både kalsium, jern, kalium, magnesium, kopper, fosfor og sink. Altså en lang liste sunnhet allerede til frokost.

Siden rødbeten ofte kan virke litt komplisert å få i seg, nettopp fordi vi ikke bruker denne veldig mye til daglig, vil jeg si rødbetpulveret (man får kjøpt på helsekost) er rene vidundermiddelet for deg som ønsker å forbedre dine fysiske prestasjonsevner. Hos friske aktive mennesker skal det ha vist seg at man klarer utføre og prestere aktiviteter både lengre og med bedre utholdenhet etter inntak av rødbeter. Årsaken skal ligge i stoffet nitrat hos rødbeten, som man også finner i spinat, ruccola og fennikel. Inntaket av denne nitrat-rike rødbeten før trening ser altså ut til å kunne øke prestasjonen vår. Interessant? Trolig utvider blodårene seg, blodtrykket reduseres og blodsirkulasjonen bedres. I tillegg kan rødbeten virke på musklene slik at de trenger mindre oksygen. (rådfør deg gjerne med din lege først dersom du bruker medisiner for hjerte-kar)

Denne rotgrønnsaken er faktisk den med aller høyest innhold av antioksidanter og vil kunne være med på å forebygge flere sykdommer. Den kan redusere totalkolesterolet (særlig LDL-kolesterolet som er det farlige kolesterolet), forebygge blodpropp, hjerteinfarkt og hjerneslag. Med det høye innholdet av jern er den også super for kvinner som ofte får i seg for lite jern gjennom kosten.

Her kommer oppskriften på Fiuren Beetroot Overnightoats !

250 ml Alpro Yoghurt naturell (soya)

30gr havregryn (gjerne glutenfri eller økologisk)

1 ss toppet chiafrø

1t ts knuste linfrø

1 måleskje (5gr) rødbetpulver

evnt. litt søtningsmiddel etter ønske og smak.

Røres sammen og settes i kjøleskapet med lokk over natten. Toppes med dine favoritter før den nytes. Hjemmelaget bringebærcoulis og peanøttsmør (peanøttkrem), bringebær, gojibær og kokosflak.

 

 

Skrevet av

Anita Marie Fiuren

Jeg blir nå 42 år og det føles helt okey. Tidligere har jeg jobbet som faglært kokk på hotell og cruiseskip. Deretter gikk veien videre med ny utdannelse og jobb på allmenlegesenter. Jeg har også jobbet hos en av norges fremste spesialister innen barnesykdommer. I over 10 år har jeg vært gruppetreningsinstruktør med ulike sal konsepter og sykkeltimer ved et av landets største treningskjeder. Dette gir meg en hel verden av kontakt med mennesker. Jeg føler meg kjempe heldig! Mine utdannelser, arbeidserfaringer og over middels store interesse for å skape god helse, har gitt meg en god faglig grunnmur når det kommer til kosthold, ernæring og trening. Ikke minst mulighetene til å se alt det gode som kan produseres av kvalitetsmat og trening. Jeg har to fantastiske og veldig aktive sønner på 11 og 13 år. Familien rundt meg er mine aller største forbilder og støttespillere. www.fitnessfiuren.no vil bli full av motivasjon , treningsinspirasjon ,kosthold, helse ,tips ,råd, treningstrender, og ikke minst herlig treningsmat og mange gode oppskrifter på sunne søte fristelser. Alt jeg deler her er skrevet med utgangspunkt i egne erfaringer, kunnskap... og en stor dose kjærlighet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *