Intervalltrening

Ristet 4 minutterne godt og trilla dem utover for litt fartslek …. Vipps så ble det en pyramide!!

Denne gangen har jeg tatt for meg 4×4 minutterne … rista de godt og trillet dem utover !! Vipps så ble det en pyramide intervall?

1 -2 -3- 4 -3 -2 -1 minuttere

Oppvarming som også inkluderer et lite testdrag; Løp først 08:00 minutter med moderat fart. Steg på siden av tredemøllen etter ca 07:50 minutter og øk farten til samme fart som du pleier å løpe 4 minutters dragene på. Løp deretter i 2 minutter… juster farten slik at det gir deg en liten pulsboost før du skal sette igang. 1 minutt pause her før man begynner på pyramiden. Belastningen anbefaler jeg 1-2% stigning under hele intervalløkten.

Så starter du med Pyramiden … ?? Kroppen er allerede godt igang nettop fordi vi løp et lite testdrag… Sett opp farten betydelig allerede ved første drag (som bare er 1 min.) Alle intervallene skal kjennes svært anstrengende… Ta 1 minutt pause med moderat jogging mellom hver intervall (bruk 10 sekunder av pausetiden oppå kantene, akkurat så du får kontroll og justert farten ned og opp). Jeg anbefaler på det sterkeste at du løper disse dragene med en høyere hastighet enn du en vant med på de forskjellige lengdene (eks. løper du vanligvis 12 eller 15 km/t på på en 4 minutter….så prøv 13/16 km/t på denne… samme med de kortere der man løper enda raskere) ? Supert !!!! Jeg er helt sikker på at du vil bli positivt overrasket over degselv ?

Nå har vi brukt ca en halvtime … nedtrapping med lett jogging bør man ta seg like lang tid (eller mer) som oppvarmingen… se litt på hvor mye tid du har til rådighet… her er det godt å bare løpe så lenge det kjennes greit ?

Goooood løpetur ❤?

Jeg har blitt 38 år... noe som igrunnen føles helt okey. Jobber i dag hos en av Norges fremste spesialister innen barnesykdommer,og som gruppetreningsinstruktør med både ulike sal konsepter og sykkeltimer ved et av landets største treningskjeder. Dette gir meg en hel verden av god kontakt med mennesker. Jeg føler meg kjempe heldig! Jeg er også utdannet kokk som har gitt meg en faglig god grunnmur når det kommer til kosthold og ernæring. Og ikke minst muligheten til å se alt det gode som kan produseres av trenings- og kvalitetsmat med himmelske råvarer. Jeg giftet meg med fantastiske Roger 16. juli 2016 og sammen har vi 2 aktive sønner på 7 og 10 år. Familien rundt meg er mine aller største forbilder og støttespillere. Jeg og min mann har begge stor interesse for fitness og trening, noe som sies å gjenspeile oss begge. FitnessFiuren.no vil bli full av motivasjon , treningsinspirasjon ,kosthold, helse ,tips ,råd, treningstrender, og ikke minst herlig trenings mat ...og mange gode oppskrifter på sunne søte fristelser. Alt jeg deler her på fitnessfiuren.no er skrevet med utgangspunkt i egne erfaringer, kunnskap... og en stor dose kjærlighet <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *