Intervalltrening

2 minuttere i variasjon … effektiv løpetur på tredemølla.

Her kommer ukens og årets første freshe intervall økt ?

Håper du har fått ladet batteriene før denne spreke intervalløkten.

Vi skal nå ta for oss 12 stk 2 minuttere med stigende effekt … pausene imellom skal være i 30 sekunder stående på sidene av løpebåndet.

Vi starter med en obligatorisk oppvarming på minimum 8 minutter… gjerne med gradvis økende fart og puls ….

Så er det bare å sette igang …  «stige»-effekten kommer… vi skal starte første 2 minuttersdrag på 1% stigning/belastning… neste øker vi til 2% , deretter 3%, 4%, 5%, 6%,så er vi halvveis og legger da ned belastningen, for deretter å jobbe seg oppover igjen 1%, 2%, 3%, 4%, 5%, 6% …. BRA !!!

Når det gjelder farten vil jeg gjerne at du begynner med den farten du er kjent med å ha på et 2-minutters drag… prøv å holde denne farten så langt du klarer å presse deg…  helt opp mot 6%… dersom du må sette ned litt fart underveis … juster den opp igjen når du er halvveis på intervalldragene.

Nedtrapping: Juster ned belastning og løp rolig på ca samme tid som oppvarming.

Var ikke dette en gøy intervalløkt på tredemølla?

 

Jeg nærmer meg 40 år og det føles helt okey. Tidligere har jeg jobbet som faglært kokk på hotell og cruiseskip. Deretter gikk veien videre med ny utdannelse og jobb på allmenlegesenter. Jeg har også jobbet hos en av norges fremste spesialister innen barnesykdommer. I over 8 år har jeg vært gruppetreningsinstruktør med ulike sal konsepter og sykkeltimer ved et av landets største treningskjeder. Dette gir meg en hel verden av kontakt med mennesker. Jeg føler meg kjempe heldig! Mine utdannelser, arbeidserfaringer og over middels store interesse for å skape god helse, har gitt meg en god faglig grunnmur når det kommer til kosthold, ernæring og trening. Ikke minst mulighetene til å se alt det gode som kan produseres av kvalitetsmat og trening. Jeg har to fantastiske og veldig aktive sønner på 8 og 11 år. Familien rundt meg er mine aller største forbilder og støttespillere. FitnessFiuren.no vil bli full av motivasjon , treningsinspirasjon ,kosthold, helse ,tips ,råd, treningstrender, og ikke minst herlig trenings mat og mange gode oppskrifter på sunne søte fristelser. Alt jeg deler her på fitnessfiuren.no er skrevet med utgangspunkt i egne erfaringer, kunnskap... og en stor dose kjærlighet.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *