Impulsive intervaller ble intensive intervaller

 

 

Noen ganger kan man bestemme seg for å løpe intervaller, men ikke helt vite hvilke profil man skal utføre når man starter med oppvarmingen. Da blir det som regel enten veldig bra, eller bare en røre på tredemølla.
Når jeg starter oppvarmingen prøver jeg å legge en plan for treningsøkten. Okey, jeg vet at morgendagen blir en sykkeløkt med lange bratte drag og mye watt i beina. Da får jeg løpe i et litt flatere «terreng»  i dag med korte intervaller. Og ja, det ble en intensiv og morsom fartslek.

Bare se her:
Oppvarming : 10 minutter på 0,5-2,0% stigning 9-11 km/t
40/20 x 10 : Øker farten betraktelig og løper 40 sekunder i fartsdrag og 20 sekunder med pause på kanten av løpebåndet. Fart varierer og er veldig individuelt. (12-18 km/t ?)
Etter 10.draget tar jeg bare 20 sekunder pause som vanlig før jeg endrer intervallene til:
30/30 x 10: Okey, nå får vi plutselig merkbare lengre pauser. Det betyr at man må øke hastigheten sin omkring (1)- 2 km/t raskere enn de 10 første intervalldragene. Nå går det fort men man klarer det. Pausene blir såpass lange at man klarer å hente seg inn mellom hvert drag.

Nedtrapping : Fantastisk jobba!!
Velg selv hvor lang nedtrapping som ønskes. Her kan man ha lett eller moderat tempo jogging i 10. min eller så lenge man måtte ønske å løpe.
Dette ble impulsivt men utrolig intensivt!

Skrevet av

Anita Marie Fiuren

Jeg blir nå 42 år og det føles helt okey. Tidligere har jeg jobbet som faglært kokk på hotell og cruiseskip. Deretter gikk veien videre med ny utdannelse og jobb på allmenlegesenter. Jeg har også jobbet hos en av norges fremste spesialister innen barnesykdommer. I over 10 år har jeg vært gruppetreningsinstruktør med ulike sal konsepter og sykkeltimer ved et av landets største treningskjeder. Dette gir meg en hel verden av kontakt med mennesker. Jeg føler meg kjempe heldig! Mine utdannelser, arbeidserfaringer og over middels store interesse for å skape god helse, har gitt meg en god faglig grunnmur når det kommer til kosthold, ernæring og trening. Ikke minst mulighetene til å se alt det gode som kan produseres av kvalitetsmat og trening. Jeg har to fantastiske og veldig aktive sønner på 11 og 13 år. Familien rundt meg er mine aller største forbilder og støttespillere. www.fitnessfiuren.no vil bli full av motivasjon , treningsinspirasjon ,kosthold, helse ,tips ,råd, treningstrender, og ikke minst herlig treningsmat og mange gode oppskrifter på sunne søte fristelser. Alt jeg deler her er skrevet med utgangspunkt i egne erfaringer, kunnskap... og en stor dose kjærlighet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *