Intervalltrening

Mentalt bakkeløp med krefter i sving!

 

Har du noen gang utsatt deg selv for et mentalt tøft bakkeløp? Her kan du prøve deg… Jeg skal nemlig gi dere en liten utfordring… løypa setter seg selvfølgelig i beina våre…  og pulsen… også i hodet!  Det å faktisk kunne fullføre denne… uansett hva!!

Det er snakk om 6 x 6 minutter løp15% stigning, med 2 minutter aktiv pause innimellom….

Her kan det være lurt å varme opp minimum 10 minutter. Ikke løp på mer enn 5 % stigning i oppvarmingen, du vil få nok motbakke etter hvert. Ha en gradvis økende fart som gir deg fin pulsøkning.  Pulsen vil holde seg jevn og høy gjennom hele denne løpeturen. Farten på intervallene er individuelt men trolig en plass mellom 6-10 km`t, prøv deg frem på første draget.  Finn en hastighet som er gjennomførbar men med høy intensitet! Ta utgangspunkt i 85-93% av makspuls.

10 – 6 – 2 – 6 – 2 – 6 – 2 – 6 – 2 – 6 – 2 – 6 – 10

I de aktive pausene slipper du ned bakkemotstanden til 5%, lett jogg / rask gange kan være smart her.

Tips; hopp opp på kantene av tredemølla mens du kjører ned/opp belastningen etter/før hvert intervalldrag. Bruk pause sekundene til å justere tredemølla i posisjon.

Nedtrappingen bør være minst like lang som oppvarmingen. Her trenger vi restitusjon. Lengre nedtrapping gir lavere restitusjonstid, det er bra for oss ! Slipp ned belastningen og jogg/gå  i 10 minutter og strekk gjerne ut litt til slutt!

Ja du kommer til å kjenne en fantastisk god energi og mestringsfølelse etter dette. Stølhet i etterkant er bare tegn på at du har gjort noe riktig. GOD TUR

Jeg blir nå 40 år og det føles helt okey. Tidligere har jeg jobbet som faglært kokk på hotell og cruiseskip. Deretter gikk veien videre med ny utdannelse og jobb på allmenlegesenter. Jeg har også jobbet hos en av norges fremste spesialister innen barnesykdommer. I over 8 år har jeg vært gruppetreningsinstruktør med ulike sal konsepter og sykkeltimer ved et av landets største treningskjeder. Dette gir meg en hel verden av kontakt med mennesker. Jeg føler meg kjempe heldig! Mine utdannelser, arbeidserfaringer og over middels store interesse for å skape god helse, har gitt meg en god faglig grunnmur når det kommer til kosthold, ernæring og trening. Ikke minst mulighetene til å se alt det gode som kan produseres av kvalitetsmat og trening. Jeg har to fantastiske og veldig aktive sønner på 9 og 12 år. Familien rundt meg er mine aller største forbilder og støttespillere. FitnessFiuren.no vil bli full av motivasjon , treningsinspirasjon ,kosthold, helse ,tips ,råd, treningstrender, og ikke minst herlig trenings mat og mange gode oppskrifter på sunne søte fristelser. Alt jeg deler her på fitnessfiuren.no er skrevet med utgangspunkt i egne erfaringer, kunnskap... og en stor dose kjærlighet.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *