% av watt på intervalldragene.

 

Jeg elsker intervaller på spinning sykkel. Helt perfekt i mine øyne, det skjer masse hele tiden og kroppen responderer kjapt. Jeg liker å variere på intervallene med jevne mellomrom for litt forandring.

Her skal jeg ta dere igjennom en av dem:

Etter oppvarmingen går det først ut med et 8 minutters drag i 91-105%, her kommer vi virkelig i gang, og jeg kjenner at pulsen følger i takt med intensiteten. Deretter går vi inn i 3 x 2 minutters drag. 2 minutter-da er det kun en ting som gjelder, hard jobbing. 1 minutt pause mellom hvert drag og avsluttende 2 minutter pause. Deretter gjør vi oss klare for gerilja på 8 x 20 sek. Her er det høy intensitet . Watten er stadig 130-150% av terskelwatten (som lett forklart er maks kraft målt gjennomsnittlig i en spesiell utført test på forhånd). En liten pause nå. 3 nye 2 minutters står for tur (1 min pause mellom disse). Så inn i siste pausen på 2 minutter før vi gjør et avsluttende 8 minutters drag. Her gjelder det å bestemme seg, det er de siste kreftene som skal tas ut her. Legger meg ganske høyt de første 2 minuttene, på 110% +, sørger for på å øke. Det nærmer seg virkelig den mentale biten når jeg med gjenstående 4 minutter passerer 120% watt. Finner frem det siste giret og øker i fremdriften. Nå går det veldig fort her over 120% avslutningsvis.

Nedtrappingen anbefaler jeg å være minst 10-15 minutter med en watt på ca 50% for god restitusjon og progresjon.

En super intervalløkt på spinning sykkel i ca 60 minutter er akkurat gjennomført med denne.

 

Skrevet av

Anita Marie Fiuren

Jeg blir nå 42 år og det føles helt okey. Tidligere har jeg jobbet som faglært kokk på hotell og cruiseskip. Deretter gikk veien videre med ny utdannelse og jobb på allmenlegesenter. Jeg har også jobbet hos en av norges fremste spesialister innen barnesykdommer. I over 10 år har jeg vært gruppetreningsinstruktør med ulike sal konsepter og sykkeltimer ved et av landets største treningskjeder. Dette gir meg en hel verden av kontakt med mennesker. Jeg føler meg kjempe heldig! Mine utdannelser, arbeidserfaringer og over middels store interesse for å skape god helse, har gitt meg en god faglig grunnmur når det kommer til kosthold, ernæring og trening. Ikke minst mulighetene til å se alt det gode som kan produseres av kvalitetsmat og trening. Jeg har to fantastiske og veldig aktive sønner på 11 og 13 år. Familien rundt meg er mine aller største forbilder og støttespillere. www.fitnessfiuren.no vil bli full av motivasjon , treningsinspirasjon ,kosthold, helse ,tips ,råd, treningstrender, og ikke minst herlig treningsmat og mange gode oppskrifter på sunne søte fristelser. Alt jeg deler her er skrevet med utgangspunkt i egne erfaringer, kunnskap... og en stor dose kjærlighet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *