Intervalltrening

Tempo løpetreningsøkter på 3 nivåer.

Gjett hvilken løpetur jeg hadde i dag da? En tempoøkt på tredemølla med lange intervaller.

Denne var utrolig god faktisk. Trening før jobb er virkelig å anbefale. For å få litt ekstra tid på ettermiddagen er det bare å komme seg opp om morgenen. Jeg var på plass på tredemølla kl 0530 i dag, ganske så alene på treningssenteret. Oppvarmingen er alltid godt, særlig om morgenen, våkne litt i kroppen før man setter i gang med intervallene.  Jeg bestemte meg på veien opp til treningssenteret at jeg skulle gå for den tøffeste av mine tre alternativene jeg vil dele med dere i dag, men hadde også i bakhodet at dersom det skulle bli for tøft, kom jeg aldri avbryte løpeturen, men da heller gå ned til et lettere alternativ for å fullføre. Lover deg, man blir overrasket når man bare bestemmer deg for noe. Dette gikk over all forventning.

Her er mine 3 supre tempoløpeøkter for ulike nivåer : 

Dersom man ikke er vant med å løpe så mye anbefaler jeg å starte her: Intervaller: 4 x 6 minutter. Pause rolig jogg i 2 minutter mellom alle dragene der man slipper ned pulsen og henter seg inn. Intensitet: 82-87% av makspuls.

Dere litt mer viderekommende løpere burde prøve denne: Intervaller: 5 x 7 minutter. Pause rolig jogg i 2 minutter som skal føles godt og energigivende til neste drag. Intensitet på dragene: 83-93% av makspuls.

Er du en aktiv løper er det ikke noe å lure på, velg denne: Intervaller: 6 x 8 minutter. Pause rolig jogg i 2 minutter mellom hvert drag som vil gjøre deg både fysisk og mentalt forberedt på det som kommer. Intensitet på dragene: 85-93 % av makspuls.

Uansett hvilken tempoøkt som passer for deg er det like viktig å varme opp i 10-15 minutter før man setter i gang. Det samme gjelder også for nedtrapping og restitusjon etter fullført løpetrening.  Ha en supereffektiv og god løpetrening, du vil oppleve en fantastisk mestringsfølelse.

 

Jeg blir nå 40 år og det føles helt okey. Tidligere har jeg jobbet som faglært kokk på hotell og cruiseskip. Deretter gikk veien videre med ny utdannelse og jobb på allmenlegesenter. Jeg har også jobbet hos en av norges fremste spesialister innen barnesykdommer. I over 8 år har jeg vært gruppetreningsinstruktør med ulike sal konsepter og sykkeltimer ved et av landets største treningskjeder. Dette gir meg en hel verden av kontakt med mennesker. Jeg føler meg kjempe heldig! Mine utdannelser, arbeidserfaringer og over middels store interesse for å skape god helse, har gitt meg en god faglig grunnmur når det kommer til kosthold, ernæring og trening. Ikke minst mulighetene til å se alt det gode som kan produseres av kvalitetsmat og trening. Jeg har to fantastiske og veldig aktive sønner på 9 og 12 år. Familien rundt meg er mine aller største forbilder og støttespillere. FitnessFiuren.no vil bli full av motivasjon , treningsinspirasjon ,kosthold, helse ,tips ,råd, treningstrender, og ikke minst herlig trenings mat og mange gode oppskrifter på sunne søte fristelser. Alt jeg deler her på fitnessfiuren.no er skrevet med utgangspunkt i egne erfaringer, kunnskap... og en stor dose kjærlighet.

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *