Mine kosthold- og ernærings anbefalinger

Spis deg fin i huden din

Er du en av dem som daglig eksponeres for miljøgifter, giftstoffer, stress, sol og overdreven fysisk trening? Dette kan være relevante faktorer som øker produksjonen av frie radikaler. Dette kan skade kollagenlagrene dine. Lav hormonproduksjon som ofte oppstårE i en påbegynnende overgangsalder reduserer også kollagenproduksjonen. Selv om kollagenproduksjonen din har begynt å falle, er ikke alt tapt. Det finnes noen matvarer som er rike på dette proteinet, se bare her:

Kjøtt utgjør et viktig element for næringen  i kostholdet vårt, spesielt interessant er deres høye innhold av kollagen.  De beste kjøtttypene er storfe, kylling, geit, hjort ,svin (særlig beina) hud og innmat.

Fisk har en lavere konsentrasjon av kollagen enn andre proteinkilder, men skjellene på fisken er spesielt rike på kollagen. I tillegg kan omega-3-fettsyrer som finnes i f.eks laks beskytte cellene. Resultatet av dette kan redusere inflammasjon og gi elastisitet og fasthet. 

Gelatin er interessant, den er nemlig bygd opp av 90% kollagen-proteinderivater og inneholder i tillegg svært lite kalorier.

Røde frukter og grønnsaker som f.eks jordbær, kirsebær, rødbeter ,epler og rød paprika inneholder lykopen, et utmerket antioksidant som bidrar til å fremme produksjonen av kollagen.

Frukt som er rike på vitamin C er viktig for produksjon av kollagen.  Du finner det i appelsiner, sitroner, kiwi, grapefrukt, mango og ananas, for å nevne noen. Disse inneholder også antioksidanter som reduserer dannelsen av rynker.

Grønnsaker som kål, aubergine, endive og spinat er bra for produksjonen av kollagen.

I tillegg har vi de matvarene som er rike på svovelforbindelser  eks selleri, oliven, hvitløk, agurk, bananer, løk og tofu.  Disse stimulerer produksjon av kollagen. Andre matvarer du bør inkludere i kostholdet ditt er soyamelk, ost, te, nøtter, samt matvarer rike på lysin som poteter og tang.

Kjenner du til viktigheten av å gi kollagen til huden din? Ja når man begynner å kjenne at denne elastiteten og fastheten i huden slipper litt taket, og de første rynkene dukker opp? Ja da kan jeg fortelle deg hvem som mest sannsynlig er skyldig… nemlig nettopp kollagenet . Kollagen er et protein laget av bindevevceller som kalles fibroblaster. Disse utgjør omtrent 30% av kroppens totale proteinmasse, samt store deler av bindevevet.

Om du tar med deg mine små råd ovenfor godt sammensatt med et variert sunt kosthold… vil du mest sannsynlig merke effekten i huden din nettopp fordi kroppen vil øke kollagenproduksjonen.

Prøv da vel.

Husk å drikke masse vann hver da.

 

 

Jeg blir nå 40 år og det føles helt okey. Tidligere har jeg jobbet som faglært kokk på hotell og cruiseskip. Deretter gikk veien videre med ny utdannelse og jobb på allmenlegesenter. Jeg har også jobbet hos en av norges fremste spesialister innen barnesykdommer. I over 8 år har jeg vært gruppetreningsinstruktør med ulike sal konsepter og sykkeltimer ved et av landets største treningskjeder. Dette gir meg en hel verden av kontakt med mennesker. Jeg føler meg kjempe heldig! Mine utdannelser, arbeidserfaringer og over middels store interesse for å skape god helse, har gitt meg en god faglig grunnmur når det kommer til kosthold, ernæring og trening. Ikke minst mulighetene til å se alt det gode som kan produseres av kvalitetsmat og trening. Jeg har to fantastiske og veldig aktive sønner på 9 og 12 år. Familien rundt meg er mine aller største forbilder og støttespillere. FitnessFiuren.no vil bli full av motivasjon , treningsinspirasjon ,kosthold, helse ,tips ,råd, treningstrender, og ikke minst herlig trenings mat og mange gode oppskrifter på sunne søte fristelser. Alt jeg deler her på fitnessfiuren.no er skrevet med utgangspunkt i egne erfaringer, kunnskap... og en stor dose kjærlighet.

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *