Intervalltrening

Bli mer utholden med 3 nivåer for langintervaller.

Gjett hvilken løpetur jeg hadde i dag da? En tempoøkt på tredemølla med lange intervaller … Fy søren det var utrolig godt faktisk … trening før jobb er virkelig å anbefale. For å få litt ekstra tid sammen med guttene mine på ettermiddagen er det bare å komme seg opp på morgenen… Jeg var faktisk på plass på tredemølla kl 0530 i dag… ganske så alene på treningssenteret. Oppvarmingen er alltid gull …særlig om morgenen… våkne litt i kroppen før man fyrer løs på intervallene !!

Jeg bestemte meg på veien opp til treningssenteret at jeg skulle gå for den tøffeste av mine tre alternativene jeg vil dele med dere i dag… men hadde også i bakhodet at dersom det skulle bli for tøft …etter mange dager med styrketrening for beina i oppkjøringen min til høstens store nyhet «Sterkere bein», skulle jeg aldri avbryte løpeturen,men da eventuelt gå ned til et lettere alternativ for å få fullført. Lover deg… du blir overrasket når du bare bestemmer deg for noe…. for dette gikk bra å fullføre 🙂 

Her er mine 3 superduper tempoløpeøkter for ulike nivåer : 

Dersom du ikke er vant med å løpe så mye anbefaler jeg å starte her :
Intervaller: 4 x 6 minutter
Pause rolig jogg i 2 minutter mellom alle dragene der man slipper ned pulsen og henter seg inn…
Intensitet: 82-87% av makspuls

 

Dere litt mer viderekommende løpere burde prøve denne :
Intervaller: 5 x 7 minutter
Pause rolig jogg i 2 minutter som skal føles godt og energigivende til neste drag…
Intensitet på dragene: 83-93% av makspuls

Er du en aktiv løper er det ikke noe å lure på …velg denne:
Intervaller: 6 x 8 minutter
Pause rolig jogg i 2 minutter mellom hvert drag som vil gjøre deg både fysisk og mentalt forberedt på det som kommer.
Intensitet på dragene: 85-93 % av makspuls.

Uansett hvilken tempoøkt som passer for deg er det like viktig å varme opp i 10-15 minutter før du setter igang … det samme gjelder også for nedtrapping og restitusjon etter fullført løpetrening.

Ha en supereffektiv og god løpetrening…du vil oppleve en fantastisk mestringsfølelse  😉

Jeg har blitt 38 år... noe som igrunnen føles helt okey. Jobber i dag hos en av Norges fremste spesialister innen barnesykdommer,og som gruppetreningsinstruktør med både ulike sal konsepter og sykkeltimer ved et av landets største treningskjeder. Dette gir meg en hel verden av god kontakt med mennesker. Jeg føler meg kjempe heldig! Jeg er også utdannet kokk som har gitt meg en faglig god grunnmur når det kommer til kosthold og ernæring. Og ikke minst muligheten til å se alt det gode som kan produseres av trenings- og kvalitetsmat med himmelske råvarer. Jeg giftet meg med fantastiske Roger 16. juli 2016 og sammen har vi 2 aktive sønner på 7 og 10 år. Familien rundt meg er mine aller største forbilder og støttespillere. Jeg og min mann har begge stor interesse for fitness og trening, noe som sies å gjenspeile oss begge. FitnessFiuren.no vil bli full av motivasjon , treningsinspirasjon ,kosthold, helse ,tips ,råd, treningstrender, og ikke minst herlig trenings mat ...og mange gode oppskrifter på sunne søte fristelser. Alt jeg deler her på fitnessfiuren.no er skrevet med utgangspunkt i egne erfaringer, kunnskap... og en stor dose kjærlighet <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *